Gränskontrollanter, Gränspolissektionen, region Syd

Arbetsbeskrivning

Polismyndigheten i region Syd har ca 4 700 anställda. Regionen består av fem polisområden, tre regionala enheter samt ett kansli som lyder direkt under regionpolischefen.


Regionala operativa enheten i region Syd (ROE) består av Regional ledningscentral (RLC), Polisens Kontaktcenter (PKC), Operativa Sektionen, Sektionen för insatsstyrkan, Trafikgruppen och Gränspolissektionen (GPS). Verksamheten är övervägande placerad på Toftanäs i Malmö men finns även representerad i Kalmar, Växjö, Helsingborg och Ronneby.


Regionala operativa enheten ansvarar för Gränskontrollverksamheten i region Syd.


Gränspolissektionens personal i region Syd tjänstgör för närvarande i Kalmar, Växjö, Helsingborg, Ronneby, Malmö samt Sturup. Vid sektionen arbetar vi med gränspoliskontroll, verkställigheter, inre utlänningskontroll samt utredning och spaning inom utlänningslagens område. Sektionen arbetar även med internationella efterlysningar och andra internationella ärenden kopplade till gränspolisfrågor.



ARBETSUPPGIFTER
Som gränskontrollant arbetar du i uniform och ska fullgöra gränskontroll och de utredningar som aktualiseras i samband med tjänsten. Du ska kontrollera in- och utresande passagerare genom granskning av passhandlingar, slagningar i Schengens information system (SIS) och andra register. Du ska också utfärda provisoriska pass, sjömansviseringar och bereda ärenden rörande nödfallsviseringar. Du bistår också tjänstgörande befäl med jourverksamheten för utlänningsärenden och viss utredningsverksamhet förekommer. Du bistår även övrig polispersonal vid inre utlänningskontroller i Skåne. Du arbetar mycket med tolk och ska ha en stor tolerans för personer i en utsatt situation.


Det huvudsakliga arbetet utförs i Malmö, Helsingborg och Trelleborg och du kommer att utgå från någon av dessa orter. Du arbetar mestadels utomhus.


Förutom de utlänningspolisiära arbetsuppgifterna kan i övrigt förekommande administrativa arbetsuppgifter bli aktuella.


KVALIFIKATIONER
Gymnasieexamen
Goda språkkunskaper, både i tal och skrift, i svenska och engelska.
Goda datakunskaper
Körkortsbehörighet för lägst personbil.
Fullgott färgseende


MERITERANDE
Några års arbetslivserfarenhet
Genomgått utbildning i gränskontroll (sedan Schengeninträdet).
Erfarenhet av gränskontrollarbete
Språkkunskaper utöver engelska, gärna i arabiska eller dari.
Tidigare arbetslivserfarenhet från myndighet


PERSONLIGA EGENSKAPER
Din samarbets- och kontaktförmåga ska vara mycket god. Arbetet efter lean-konceptet ställer mycket höga krav på att du vill bidra till verksamhetens utveckling och goda resultat för sektionen. Du ska ha stor flexibilitet för att gränspolisens totala verksamhet ska fungera.
Din arbetsförmåga och initiativförmåga är hög och du är ansvarstagande. Du ska ha gott omdöme.



ÖVRIGT
Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats med verksamheten i fokus och utrymme för mycket nytänkande.


Tillträde
Anställningen är tidsbegränsad och beräknas pågå tills vidare dock längst t o m den 30 augusti 2017. Anställningen kommer att inledas med en utbildning med preliminär start den 12 september 2016.


Arbetstid
Arbetet bedrivs dygnet runt årets alla dagar och du tjänstgör på fast schema.


Lön
20 000 kronor/månad, Ersättning för arbete på obekväm arbetstid tillkommer.


Vi lägger stor vikt vid personligheten som ska passa för att kunna arbeta i yttre tjänst.


Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) genomförs före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.


Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

HR Sara Bülow
010-5615788
Ansvarig chef Monica Nebelius
010-5615763
Johan Mangbo
114 14
HR (Information om rekryteringsprocessen) Sara Bülow
010-5615788
HR Konsult (Information om rekryteringsprocessen) Lars Olsson
010-561 35 23
Regionchef (Information om uppdraget) Annika Stenberg

Vill du veta mera om anställningen är du välkomm

Upplysningar om rekryteringsprocessen lämnas av

Sektionschef Pär Lidehäll
010-56 151 42
HR-partner Åsa Ackered
010-56 151 51

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten, Polisregion Syd
  • 10 platser
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Schema. Fast schema. Tidsbegränsad anställning, upphör: 2017-08-30 .
  • Publicerat: 8 augusti 2016

Besöksadress

Storgatan 43 20590 Malmö
None

Postadress

Storgatan 43
Malmö, 20590

Liknande jobb


Administratör

Administratör

23 maj 2024

Administratör

Administratör

22 maj 2024