Grundskollärare för elever i behov av särskilt  stöd - CSI

Grundskollärare för elever i behov av särskilt stöd - CSI

Arbetsbeskrivning

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Beskrivning
Husbygårdsskolan har fått uppdraget att bygga upp och driva en av Stockholms kommunala grundskolors kommunövergripande särskilda undervisningsgrupper, CSI.

Den första på Järvafältet. Verksamheten startade i augusti 2019 med ett mindre antal elever i de lägre årskurserna. För att succesivt under de närmsta åren bli en verksamhet för 30 elever i årskurserna 1-9. Verksamheten bedrivs i nyrenoverade, ändamålsenliga lokaler som är avskilda men ändå mitt i Husbygårdsskolan.

Verksamheten har goda möjligheter att bli en kärnfunktion på Järvafältet som erbjuder en kompensatorisk och anpassad lärmiljö och undervisning. En kärnfunktion som längre fram kanske även kan stötta de kommunala grundskolorna på annat vis än att enbart erbjuda elever en adekvat och anpassad skolgång.

Arbetsuppgifter
Husbygårdsskolan söker nu en grundskollärare med uppdraget att tillsammans med kollegor undervisa och bygga upp en kompensatorisk lärmiljö och undervisning för eleverna i åk 1-6. Vi söker en kreativ, lösningsfokuserad och lyhörd lärare med stor kompetens kring kognitiva teorier, lärmiljöer, undervisningsmetoder, förhållningssätt och arbetsmetoder för elever i behov av särskilt stöd.

Vi söker en lärare som ska undervisa och skapa övriga förutsättningar så att varje elev når sin fulla potential. Du bör vara bekväm med att undervisa i flera av grundskolans ämnen. Tillsammans med biträdande rektor, elevhälsoteam, handledare och befintlig personal kommer du vara med och skapa verksamheten. Det är vi tillsammans som kan göra skillnad!

Ett professionellt bemötande gentemot elever, vårdnadshavare och kollegor är en självklarhet.

Du bör ha svenska med läsinlärning i din grunskollärarexamen och erfarhet av undervisning i flera av grundskolans ämnen i årkurserna 1-6. Vi vill att du har dokumenterad erfarenhet av läsinlärning och att du är van att använda olika metoder i ditt arbete med elevernas läsinlärning.

Kvalifikationer
Vi önskar att du har:

- Svenska obehindrat i tal och skrift.
- En humanistisk människosyn där barnet och eleven är i centrum.
- Lärarlegitimation.
- Ett lösningsfokuserat förhållningsätt och är kreativ i din undervisning.
- Hög social kompetens som innebär att du kan möta barn och vuxna från olika kulturer och i olika sammanhang.
- Stor erfarenhet av att bygga relationer och att du är lojal och uthållig i dina strävanden.
- En stor vilja att lära dig och utvecklas utifrån elevernas behov.

- Det är viktigt att du tycker om utmaningar och trivs med att ha många bollar i luften.
- En så bred ämnesbehörighet om möjligt med svenska och läsinlärning.
- Erfarenhet av att undervisa elever i behov av särskilt stöd gärna i särskild undervisningsgrupp.
- Kunskap om kognitiva funktioner och dess inverkan på elevers lärande och utveckling.
- En vilja att jobba systematiskt och fortlöpande kartlägga elevernas utveckling och utmaningar.

Vi ser det som meriterande om du har dokumenterad specialpedagogisk kompetens.

Tycker du att det låter intressant? Vi vill gärna komma i kontakt med dig!

Som bilaga till din ansökan vill vi att du beskriver hur du planerar undervisningen för en mindre grupp av elever i åk 1-4 var samtliga elever har nedsatta kognitiva funktioner. Du får gärna beskriva konkret om tex klassrummets utformning, personalsammansättning, undervisningsmetoder och arbetsmaterial.

Kognitiva nedsättningar kan innebära begränsad förmåga att till exempel kunna:

- Fokusera uppmärksamhet och följa en instruktion för hur något ska utföras.
- Förstå tidsbegrepp, veta om det är dag eller natt och hur lång tid saker tar.
- Komma ihåg vad som är planerat.
- Hitta till en plats och veta var något är placerat.
- Organisera sina saker eller en aktivitet.
- Planera och överblicka tid, på kort och lång sikt, samt veta när något ska ske.
- Lösa problem som plötsligt uppstår och fatta beslut för vad som bör göras och hur.

Intervjuer kommer att ske löpande.

 
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Sammanfattning

Liknande jobb


16 april 2024

Grundskollärare F-3 med ett reellt inflytande till Lyngåkraskolan

Grundskollärare F-3 med ett reellt inflytande till Lyngåkraskolan

19 april 2024

Lärare F-3

Lärare F-3

18 april 2024

Lärare i idrott F-3 Västervångskolan

Lärare i idrott F-3 Västervångskolan

12 april 2024