Gruppchef till polisens Servicedesk

Gruppchef till polisens Servicedesk

Arbetsbeskrivning

Gruppchef till Sveriges mest spännande IT-Servicedesk! Är du redo för en större uppgift?
Arbetsplatsbeskrivning
På it-avdelningen skapar vi nytta för polisen genom en hög utvecklingstakt med god kvalitet. Polismyndigheten är Sveriges största myndighet, med mer än 32 000 anställda, och myndighetens it-avdelning är en av de största i Sverige, med ca 950 anställda. Som anställd på it-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag och har möjlighet att göra skillnad på riktigt.
Arbetsbeskrivning
Servicedesks uppdrag är första linjens support till Polismyndighetens samtliga användare, uppdelat på fyra grupper och tillhör sektionen Servicedesk under enheten It-kundservice. Tre grupper arbetar i huvudsak med telefonsupport och webbärenden. Den fjärde gruppen ansvarar för incident- och problemhantering och kunskapsansvar för övriga sektionen.
Nu söker vi en gruppchef till en av våra grupper.
Sektionen Servicedesk består av drygt 50 anställda medarbetare och ett antal resurskonsulter. Servicedesken är tillgänglig dygnet runt, årets alla dagar och är avgörande för att brott ska klaras upp, att brottsligheten ska minska
Sektionen ansvarar även för felsökningsarbete och informationsspridning vid större driftstörningar i Polisens it-system. Den tar fram såväl tillfälliga- som permanenta lösningar på problem och underhåller rutinbeskrivningar.
Som gruppchef för ena gruppen har du ansvar tillsammans med övriga gruppchefer för att utveckla verksamheten inom Servicedesk och hela enheten It-kundservice. Du leder, samordnar och följer upp din grupps arbete.
Som gruppchef för Servicedesk ska du:
· inom ramen för ditt ansvarsområde ansvara för att verksamhetens uppdrag utför
· tillsammans med dina medarbetare verka för verksamhetens långsiktiga förändrings-och utvecklingsarbete
· driva en effektiv kundservice och arbeta nära andra delar av organisationen för att möjliggöra detta
· ingå i Servicedesk ledningsgrupp
· ansvara för såväl utvecklingssamtal som lönesamtal/lönesättande samtal för dina medarbetare
· ansvara och verka för en miljö som stimulerar till samarbete, kreativitet och ständiga förbättringar
· företräda hela Polismyndigheten både externt och internt och arbeta för att stärka förtroendet för polisverksamheten.
Är du:
· verksamhetsansvarig genom dina medarbetare når du goda resultat som ger önskvärda effekter
· arbetsgivare du påverkar och tar ansvar för arbetsgivarpolitiken samt tillämpar den för verksamhetens bästa
· ledare utifrån uppdraget coachar, motiverar, stödjer och skapar du förutsättningar för dina medarbetare att nå sin fulla potential.
Kvalifikationer:
Som gruppchef vid Servicedesk har du:
· minst ett års erfarenhet av att har arbetat som chef, arbetsledare eller liknande under den senaste treårsperioden.
· minst ett års erfarenhet av att, med goda resultat, ha arbetat mål- och resultatinriktat för såväl hela verksamhetsuppdraget som det egna ansvarsområdet
· erfarenhet av att framgångsrikt leda eller driva större förändrings-och utvecklingsarbeten
· Eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig, exempelvis examen inom juridik, personalvetenskap, statsvetenskap eller civilingenjör.
Meriterande:
· erfarenhet av polisorganisationens verksamhet, eller motsvarande myndighet
· erfarenhet av att leda team i en myndighet
· erfarenhet av att leda arbete inom kundservice, gärna inom it-servicedesk/it-tekniker eller motsvarande
· erfarenhet av att delta i/driva samverkan med aktörer inom/utanför den egna organisationen
· ingått i ledningsgrupp eller motsvarande ledningsforum
· chefs- och ledarutbildning
Du besitter:
· mycket god kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska
· förmågan att sätta mål och uppnå resultat som leder till önskvärda effekter
· förmåga och vilja att initiera, motivera, driva och leda förändring utifrån såväl ett utifrån- som ett inifrånperspektiv
· förmåga att tillvarata medarbetarnas potential i utveckling av verksamheten
· förmåga att peka ut riktning, förklara varför samt skapa förutsättningar för att ta sig dit
När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor.
När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som en del i urvalsprocessen kommer tester att användas.
Anställning
Tillsvidareanställning med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning.
Anställningen inleds med 6 månaders provanställning.
Anställningen avser anställning som Handläggare med funktion som gruppchef för Servicedesk grupp 2 vid Polismyndigheten.
Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas.
Mer om detta arbete samt kontaktpersoner finner du på : https://polisen.se/om-polisen/lediga-jobb/2020/maj/gruppchef-till-polisens-servicedesk/
Ansökan:
Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 28 maj 2020 via e-post till [email protected] Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Märk din ansökan med ref.nr. A248.747/2020 i mailets ärendemening.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering.
Din intresseanmälan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se


Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten Stockholm
  • 1 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön

Postadress

Polhemsgatan 30
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Gruppchef Svets sökes av Göteborgs Spårvägar

25 maj 2020

Teknikchef

20 maj 2020