OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 34000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de kommande åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.
Polisregion Väst
Polisregion Väst består av Hallands och Västra Götalands län. I regionen finns fem polisområden: Fyrbodal, Halland, Skaraborg, Storgöteborg och Älvsborg. Polisregionens huvudort är Göteborg. Varje polisområde är indelat i ett antal lokalpolisområden. Ca 5000 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i de 55 kommunerna. Verksamheten i polisregionen är organiserad i de fem polisområdena, en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. I polisområdena finns lokalpolisområdena, som är kärnan i polisverksamheten. Nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.
Polisområde Älvsborg
Polisområde Älvsborg omfattar 10 kommuner och är organiserat i två lokalpolisområden; Alingsås och Borås, en utredningssektion och ett områdeskansli.
Lokalpolisområde Borås söker nu en gruppchef för Stöd och service grupp 2
Inom lokalpolisområde Borås arbetar cirka 240 medarbetare. Lokalpolisområdet ansvarar för polisverksamheten i kommunerna Borås, Bollebygd, Mark, Svenljunga, Tranemo och Ulricehamn. I lokalpolisområdets uppdrag ligger bland annat ansvar för ingripandeverksamhet, brottsförebyggande arbete, brottsutredning samt service till allmänheten, t ex receptions- och passverksamhet.
Stöd och service grupp 2 består av en gruppchef och 13 medarbetare med ett uppdrag i både den externa- såväl som den interna servicen i polisverksamheten. Inom gruppen hanteras mångsidiga och utvecklande verksamhetsfrågor inom stödområdet, såsom reception och anmälningsmottagning, passverksamhet, vaktmästeri samt fordonsservice.
Arbetsuppgifter
Uppdraget som gruppchef för Stöd och service grupp 2
Som chef för Stöd och service gruppen rapporterar du till lokalpolisområdeschefen samt ingår i lokalpolisområdets ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för gruppens verksamhet inom området Stöd och service 2 och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.
I rollen som gruppchef leder du och utvecklar verksamheten tillsammans med dina medarbetare. Arbetet ställer krav på ett tydligt helhetsfokus vilket kräver en god förståelse och förmåga att se den egna verksamhetens arbete i ett större sammanhang. Gruppchefsuppdraget i stödverksamheten ställer stora krav på förmågan att samverka med både interna och externa aktörer.
Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
• minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande
• erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
• erfarenhet av aktuellt verksamhetsområde
• polisexamen alternativt annan för befattningen relevant eftergymnasial utbildning, exempelvis inom juridik eller offentlig förvaltning
Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
• erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
• ingått ledningsforum
• erfarenhet av polisorganisationens verksamhet
• chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt och/eller strategisk nivå
• aktuell erfarenhet från den regionala problembilden i väst
När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar förmågor inom följande:
• Analys och helhetssyn
• Mål och resultat
• Utveckling och förändring
• Social säkerhet
• Muntlig och skriftlig kommunikation
• Skapa delaktighet och motivation
Läs mer om ledarkriterierna https://bit.ly/3gJM38y
Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.
Kontakt
Vid frågor kontakta rekryterande chef Mattias Ramsö alternativt Maria Havela, HR-konsult, båda nås via Polisens växel 114 14
Fackliga företrädare för Polisförbundet region Väst, SEKO Polisen, ST inom Polisen och SACO-S nås via polisens växel 114 14
Anställning
• Tillsvidareanställning med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning
• Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
Varmt välkommen med din ansökan!