Gruppchef upphandling

Gruppchef upphandling

Arbetsbeskrivning

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns cirka 44 000 studenter och mer än 8 000 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.




Brinner du för den goda affären, ledarskap, utveckling och upphandling?
Lunds universitets upphandlingsavdelning befinner sig mitt i händelsernas centrum kring universitets forskning och utbildning och dessas behov av utveckling.

Samtidigt är upphandling ett viktigt verktyg för att möjliggöra innovation och utveckling mot ett hållbart samhälle där också digitaliseringens möjligheter att effektivisera tas till vara. Vårt arbete här har bara börjat. Som gruppchef kommer du att ha stora möjligheter att vara med och påverka utvecklingen!

Avdelningen inköp och upphandling stödjer hela universitetets behov av upphandling och avtalsförvaltning samt att tillgängliggöra avtalade varor och tjänster i vårt e-handelssystem. Vi arbetar utåtriktat i nära samarbete med beställande verksamhet och marknaden i syfte att uppnå den bästa affären utifrån såväl kostnads- och effektivitetsmål som andra strategiska behov, exempelvis inom hållbarhet. Avdelningen utgörs av 18 personer; upphandlare, e-handelssamordnare och inköpsanalytiker.

Gruppchefen har fullt personalansvar för gruppen och utför också egna upphandlingar.

Ansvarsområden som chef
- Leda och fördela arbetet inom gruppen
- Planera och rapportera gruppens arbete och resultat
- Verka för en god arbetsmiljö. I samverkan med avdelningschef bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete
- Genomföra medarbetarsamtal, lönesamtal och lönesättande samtal
- Delta i avdelningens planerings-, budget- och uppföljningsarbete
- Säkerställa bemanning, kompetensförsörjning och utveckling tillsammans med avdelningschef
- Vara tillgänglig och stödja medarbetare
- Stödja avdelningschefen med utveckling och genomförande av strategi och arbetsprocesser
- Bidra till att utveckla kollegor, gruppen och avdelningen

Ansvarsområden som upphandlare
- I dialog med beställande verksamhet skapa goda affärsupplägg som tillgodoser verksamhetens behov
- Självständigt som projektledare genomföra kvalificerade upphandlingar och avtal åt beställande verksamhet
- Informera beställande verksamhet om nya avtal
- Analysera inköpsmönster, genomföra marknadsundersökningar, arbeta för hög avtalstrohet samt bedriva en aktiv avtalsförvaltning

Krav
Utbildning
Eftergymnasial utbildning tre år eller mer inom ekonomi, teknik, juridik eller annat område som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt. Alternativt att den sökande kan påvisa en minst treårig yrkeserfarenhet av offentlig upphandling eller av annat område som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt.

Kunskap och erfarenhet
- Minst tre års erfarenhet av att vara chef eller teamledare
- Minst tre års erfarenhet av att självständigt genomföra upphandlingar enligt LOU
- Erfarenhet av att ta del av rättsfall avseende tillämpningen av LOU
- Utvecklad erfarenhet av marknadsundersökningar och marknadsdialog samt att vägleda beställande verksamhet att utforma förfrågningsunderlag utifrån verksamhetens behov så att god konkurrens möjliggörs

Kompetens och förmåga
- Förmåga att självständigt utföra analys, rapportera och framgångsrikt kommunicera resultat
- God erfarenhet av Microsoft Word, Excel och Power Point
- Flytande svenska i tal och skrift då merparten avtal förhandlas och skrivs på svenska
- God förmåga i engelska i tal och skrift då vissa avtal förhandlas och skrivs på engelska.

Vidare söker vi dig som har en väl utvecklad samarbetsförmåga. Du kan entusiasmera och har en god förmåga att tillsammans med andra hitta vägar för att finna gemensamma lösningar. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.

Meriterande krav
Utbildning
Kurser inom upphandling, LOU, ledarskap, strategisk utveckling, förhandlingsteknik och kommunikation.

Kunskap och erfarenhet
- Genomfört annonserade upphandlingar med förhandlingsmoment
- Genomfört komplexa affärer och avtalsförhandling i näringslivet som köpare eller säljare
- Erfarenhet av upphandling av komplexa IT-system

Övrigt
Arbetet utförs på plats i Lund men innebär även återkommande besök på universitetets olika lokaler framförallt i Lund och Malmö.

Som anställd på Lunds universitet har du goda förmåner och villkor, läs gärna mer om dessa på vår Medarbetarwebb: https://www.medarbetarwebben.lu.se/anstallning/lon-och-formaner/formaner


Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.

Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång. Välkommen med din ansökan! Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

Kontaktpersoner på detta företaget

Richard Stenelo
+46462221466
Susanne Norrman
+46462220755
Margareta Nordstrand
+46462220753
Marie Herner Hällström
+46462220347
Anna Helmer, personalsamordnare
046-222 15 44
Mona Hansson, avdelningschef
046-222 71 27
Susanne Kristensson
046-222 70 02, susanne.kristensson@rektor.lu.se
Mona Hansson
046-222 70 27, mona.hansson@pers.lu.se
Birgitta Reisdal
046-222 08 52, birgitta.reisdal@pers.lu.se
Birgitta Carlsson
046-222 15 14, birgitta.carlsson@pers.lu.se

Sammanfattning

Besöksadress

PARADISGATAN 2
None

Postadress

PARADISGATAN 2
Lund, 22350

Liknande jobb


29 november 2021

26 november 2021