Hälsoekonom

Arbetsbeskrivning

Tjänsten är placerad på enheten för specialiststöd 2 som ingår i avdelningen för analys. Där kommer du att ingå i myndighetens hälsoekonomiteam. Avdelningen för analys kartlägger, följer upp, utvärderar, analyserar och prognosticerar utvecklingen inom vård och omsorg. Analyserna används för prioriteringar och ligger till grund för insatser i form av normering, vägledning och stöd i myndighetens arbete med kunskapsstyrning. Avdelningen ansvarar också för samordning av myndighetens enkätundersökningar samt för att ge stöd i form av konsekvensanalyser och samhällsekonomiska kostnads- och nyttoanalyser.

Hälsoekonomiteamet genomför analyser i uppdrag inom olika avdelningar på myndigheten men ansvarar även för egna regeringsuppdrag. Arbetsuppgifterna består främst i att göra kostnadsberäkningar och ekonomiska analyser kopplade till vård och omsorg. Det är vanligt att man arbetar i projektform där olika kompetenser samlas. Vårt arbete präglas av nära samverkan både internt och med externa nätverk. Vi har även en ambition att utveckla myndighetens ekonomiska analyser och söker därför dig som vill ha en drivande roll i utvecklingsarbetet.

 Socialstyrelsen erbjuder dig


• ett kvalificerat och utvecklande arbete där du får möjlighet att lära dig mer om svensk vård och omsorg
• möjlighet att vara med och utveckla förutsättningarna för att vården och omsorgen ska kunna bidra till bättre hälsa för hela samhället
• möjlighet att arbeta med analyser på breda registerdata för att förbättra förutsättningen för en effektiv vård och omsorg
• en arbetsplats i utveckling där det finns möjlighet att påverka framtida arbetssätt och processer
• möjlighet att utveckla myndighetens analysarbete tillsammans med hälsoekonomiteamet och andra professioner inom och utanför myndigheten.

 Vi söker dig som har


• högskoleutbildning inom hälsoekonomi, nationalekonomi eller motsvarande
• minst fem års erfarenhet av arbete med nationalekonomiska analyser med inriktning mot vård och omsorg
• erfarenhet av att konstruera och genomföra kvalificerade hälsoekonomiska analyser
• god kännedom om hälso- och sjukvårdssystemet och dess ekonomiska och finansiella strukturer
• erfarenhet av att initiera och leda projekt i en tvärprofessionell miljö
• goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och engelska.

 Det är dessutom meriterande om du har


• erfarenhet av ekonomiska analyser inom flera av vårdens eller omsorgens områden
• erfarenhet av registerstudier
• disputerat inom hälsoekonomi, nationalekonomi eller motsvarande
• erfarenhet av att ha beställt och värderat tjänster av konsulter
• kunskap i SAS, R, Stata eller liknande statistikprogram.

Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är strukturerad, har ett helhetstänk samt god och tydlig kommunikativ förmåga. Du ska också vara prestigelös och samarbetsinriktad, ha ett analytiskt förhållningssätt och ha fokus på kvalitet i ditt arbete. För att du ska kunna bidra i utvecklingsarbetet är det en förutsättning att du har ett intresse av frågor som rör vård och omsorg. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställningsinformation

Anställningen är tillsvidare på heltid med provanställning på sex månader. Tjänsten är på enheten för specialiststöd 2 i Stockholm. Din tjänstetitel är utredare.

Välkommen med din ansökan senast den 11-05-2021. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar.  Ange diarienummer 2.6.1-14331/2021.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension, se vår hemsida för mer information.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta rekryterande enhetschef Björn Nilsson. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Natasa Cirovic. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Magnus Göransson för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 april 2021
  • Ansök senast: 11 maj 2021

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024