Hälsoekonom/nationalekonom

Arbetsbeskrivning

Arbetsuppgifterna består framför allt i att analysera och prognosticera läkemedelsmarknaden samt att göra kostnadsberäkningar och ekonomiska analyser kopplade till hälso- och sjukvård. Det är vanligt att man arbetar i projektform där kompetenser samlas från olika professioner. Vårt arbete präglas av nära samverkan internt och med externa nätverk. Det är därför viktigt att du har en väl utvecklad samarbetsförmåga och intresse av att bygga nätverksrelationer.


Socialstyrelsen erbjuder dig
• ett kvalificerat och utvecklande arbete där du får möjlighet att lära dig mer om svensk hälso- och sjukvård
• möjlighet att var med och utveckla förutsättningarna för att hälso- och sjukvården ska kunna bidra till bättre hälsa för hela samhället
• möjlighet att arbeta med analyser på breda registerdata för att förbättra förutsättningen för en effektiv hälso- och sjukvård
• en arbetsplats i utveckling och det finns därför möjlighet att påverka framtida arbetssätt och processer
• att utveckla analysarbete i nära samarbete med andra professioner inom och utanför myndigheten för att bidra till samhällsnyttan

Vi söker dig som har
• högskoleutbildning inom hälsoekonomi, nationalekonomi eller motsvarande
• erfarenhet av att analysera användning av eller kostnader för läkemedel                                                                                                                                                                      • erfarenhet av kvalificerade hälsoekonomiska analyser
• god kommunikativ förmåga; både verbalt och i skrift
• erfarenhet av att initiera och leda projekt i en tvärprofessionell miljö
• vana vid att samarbeta och intresse av att skapa nätverksrelationer både internt och externt
• goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och engelska


Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är strukturerad, har ett helhetstänk samt god och tydlig kommunikativ förmåga. Du ska också vara analytisk och problemlösande likväl som initiativtagande, utåtriktad och samarbetsinriktad. Rollen kräver att du är ansvarstagande, saklig och handlingskraftig och har fokus på kvalitet i ditt arbete. För att du ska kunna bidra i utvecklingsarbetet är det en förutsättning att du har ett intresse av frågor som rör socialtjänst och hälso- och sjukvård. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper

Det är dessutom meriterande om du har
• erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete eller analys inom hälsoekonomi
• kunskap om verksamhet inom vård och omsorg och offentlig verksamhet
• disputerat inom området
• kunskap om ekonomiska litteraturdatabaser och metoder för systematiska kunskapsöversikter
• erfarenhet av att arbeta med kvantitativ analys; exempelvis inom ekonometri, statistik eller epidemiologi
• kunskap om R, SAS, STATA eller liknande statistikprogram
• erfarenhet av att ha beställt och värderat tjänster av konsulter


Anställningsinformation
Anställningen är tillsvidare på heltid med provanställning på sex månader. Tjänsten är på enheten för systemanalys i Stockholm. Din tjänstetitel är utredare.

Välkommen med din ansökan senast den 1 mars 2020. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Ange diarienummer 2.6.1-1062/2020.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension, se vår hemsida för mer information.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta rekryterande enhetschef Björn Nilsson. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Ola Nordin-Remberger. Fackliga företrädare är Rose-Marie Nylander för SACO, Åsa-Britt Edoff för ST samt Magnus Göransson för Vårdförbundet. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 februari 2020
  • Ansök senast: 1 mars 2020

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Beredskapssamordnare

Beredskapssamordnare

20 maj 2024

Handläggare vårdgaranti

Handläggare vårdgaranti

17 maj 2024

Beredskapshandläggare

Beredskapshandläggare

17 maj 2024