Handläggare

Handläggare

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen - Tillsammans för ett hållbart och levande Örebro län.
Länsstyrelsen är en viktig länk från regering, riksdag och centrala myndigheter till medborgare och kommuner. Vi arbetar aktivt för länets utveckling och samordnar olika samhällssektorer. Vi ska tillsammans arbeta för en hållbar utveckling och vår värdegrund bygger på att vi ska vara serviceinriktade, samverkande, rättssäkra och drivande. Vi som jobbar på Länsstyrelsen har många olika arbetsuppgifter inom områden som samhällsplanering, social hållbarhet, vatten-, natur- och kulturmiljöer, landsbygdsutveckling och krisberedskap. Arbetsplatsen ligger centralt i Örebro och vi är idag drygt 200 anställda.



Arbetsbeskrivning
Vi söker en registrator till vår centrala ärendeservice. Funktionen arbetar med diarieföring, hantering av all inkommande post, både i pappers- och e-postformat, utlämnande av allmänna handlingar, ärendebevakning, arkivfrågor samt ger stöd och rådgivning till medarbetare i dessa frågor. Den centrala ärendeservicen är placerad på Rättsenheten inom avdelningen Stöd och samordning. Inom enheten finns utöver funktioner för diarium och arkiv också jurister, juridisk kompetens och informationssäkerhetssamordnare.

Som registrator är du en av tre registratorer som arbetar nära dokumentcontroller och arkivarie. I arbetet ingår att bedöma, registrera och hantera allmänna handlingar. Du ska också bistå med service och stöd till både verksamheten och allmänheten samt upprätthålla en effektiv och rättsäker diarieföring med god kvalitet. Som registrator förväntas du hantera länsstyrelsens handlingar enligt gällande lagstiftning, förordningar och interna rutiner när det gäller registrering och utlämnande av allmänna handlingar. Du förväntas också bidra i myndighetens digitaliseringsarbete.
I dina arbetsuppgifter ingår löpande arbetsuppgifter såsom postöppning, hantering av e-post, registering av ärendehanteringssystemet Platina, diarieföring och arkivering av handlingar, bevakning av ärenden och expediering av handlingar. Vi har nyligen avslutat projektet att införa en Central ärendeservice och du kommer att delta i det fortsatta utvecklingsarbetet med att digitalisera och effektivisera vår ärendehantering.

I arbetet kan också förekomma att hålla utbildningar för medarbetare på myndigheten.

Kvalifikationer
Du har avslutad gymnasial utbildning och är diplomerad registrator eller har arbetslivserfarenhet som arbetsgivare bedömer likvärdig. Annan utbildning inom administration, offentlig förvaltning och/eller arkiv och informationskunskap är meriterande.

Du har flerårig erfarenhet av att arbeta i ett digitalt dokument- och ärendehanteringssystem och har tidigare arbetat inom offentlig verksamhet och har god kunskap om de lagar och förordningar som styr dokumenthanteringen (bland annat offentlighet och sekretesslag, förvaltningslag och tryckfrihetsförordningen)

De är meriterande om du har erfarenhet av arbete med arkivarbete inom statlig verksamhet, samt erfarenhet av ärende- och dokumenthanteringssystemet Platina och digitaliseringsarbete
 
Tjänsten innebär ett uttalat ansvar att självständigt och genom egna initiativ driva arbetet framåt. Du behöver vara flexibel och ha lätt för att samarbeta och skapa goda kontakter med andra och bidra till ett gott arbetsklimat. Du ska vara noggrann, analytisk och strukturerad i ditt arbetssätt samt ha god kommunikativ och pedagogisk förmåga. Tjänsten kan innebära att du håller interna utbildningar och du behöver därför vara bekväm med att tala inför både större och mindre grupper. Du kommer vara en del av en viktig central funktion för myndigheten och ska trivas i en social miljö med många dagliga kontakter, både interna och externa. Du uttrycker dig väl i tal och skrift.
God datorvana och kunskaper i officepaketet är nödvändiga. Språkkunskaper utöver svenska är meriterande.
Det är också viktigt att du arbetar enligt vår vision och den statliga värdegrunden.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställningen
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse

Provanställning kan komma att tillämpas.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 14 mars 2022.

Övrigt
Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att du kommer att säkerhetsprövas.

Vi har rökfri arbetstid och arbetsplats.


Länsstyrelsen arbetar för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill ta tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Lena Berglund, Avdelningschef
019-19 30 97
Nanny Andersson Sahlin, SACO
019-19 30 29
Åsa Ödman, ST
019-19 38 05
Magnus  Ekelund, Enhetschef
010-224 83 80
Åsa Ödman, ST
010-224 84 41
Nanny Andersson Sahlin, SACO
010-224 84 62
Katarina Nyberg, Enhetschef
010-224 83 09
Julia Arnér, Arkivarie
010-224 83 01
Jenny Gånge, SACO
010-224 83 04
Christine Malm, ST
010-224 82 48

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen i Örebro län
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 februari 2022
  • Ansök senast: 14 mars 2022

Besöksadress

Stortorget 22
None

Postadress

None
None

Liknande jobb


Registrator, vik

Registrator, vik

17 maj 2024

16 maj 2024

14 maj 2024

Registrator till enheten för stöd och utveckling

Registrator till enheten för stöd och utveckling

10 maj 2024