Handläggare - ansvara för samordning och strategiskt arbete med EU-frågor

Handläggare - ansvara för samordning och strategiskt arbete med EU-frågor

Arbetsbeskrivning

Enheten för EU- och internationell samordning, Socialdepartementet
Har du erfarenhet av samordning och EU-frågor? Trivs du dessutom med att ha många kontaktytor? Då kan vi erbjuda dig en variationsrik roll tillsammans med kunniga kollegor i en händelserik miljö.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Tjänsten som handläggare för EU-samordning omfattar att vara kontaktperson för och strategiskt arbeta med EU-frågorna inom Socialdepartementets verksamhetsområde främst på hälsoområdet. Det innebär att ge stöd till departementets enheter genom att bistå med EU-kompetens och råd, arbeta nära råden på EU-representationen, samt vara kontaktpunkt gentemot EU-samordningen på Statsrådsberedningen. Vidare innebär det att förbereda (och delta vid) EU-ministermöten och andra resor och besök för den politiska ledningen samt hantera EU-frågorna gentemot riksdagen. I arbetsuppgifterna ingår också att samordna departementets synpunkter i vissa EU-frågor. Det kan bli aktuellt att arbeta med andra frågor inom enhetens ansvarsområde. Tjänsten innebär ett antal resor per år.

Enheten för EU- och internationell samordning samordnar Socialdepartementets EU- och internationella arbete, svarar för att det internationella arbetet bedrivs strategiskt och står för den politiska ledningens internationella besök och resor samt ger stöd och ledning åt den politiska ledningen och sakenheterna i departementets internationella arbete.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund
Vi söker dig som har en akademisk examen inom samhällsvetenskap, juridik, ekonomi eller annat relevant område. Du ska ha aktuell arbetslivserfarenhet från liknande arbetsuppgifter. Tjänsten kräver att du har erfarenhet av arbete med EU-frågor och erfarenhet av samordnande uppgifter. Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift är ett krav för tjänsten.

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i Regeringskansliet samt erfarenhet av arbete på EU-representationen eller EU-institutionerna. Erfarenhet av arbete med frågor inom departementets områden och kunskaper i andra EU-språk gärna franska är meriterande. Det är även meriterande om du har kunskaper om hälsopolitiska frågor, om riksdagens arbete samt om internationella förhandlingar.

Dina egenskaper
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och söker dig som är strukturerad och självgående i ditt arbete. I en omvärldsstyrd verksamhet som vår krävs en stor flexibel förmåga. Du har ett gott omdöme och då arbetet präglas av många kontaktytor är det viktigt att du har en mycket god samarbetsförmåga.

Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning och inleds med sex månaders provanställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Niclas Jacobson på telefon 08-405 34 93 eller biträdande enhetschef Åsa Johansson på 08-405 43 30. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Patricia Nordlånge på telefon 08-405 13 39. Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för Saco och Kristoffer Lundberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 8 april 2024.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 mars 2024
  • Ansök senast: 8 april 2024

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


17 april 2024