Handläggare för bostadsanpassningsbidrag

Handläggare för bostadsanpassningsbidrag

Arbetsbeskrivning

Bostadsanpassningsbidrag är ett kommunalt bidrag som kan sökas av personer med funktionsnedsättning för att kunna bo kvar i sin bostad och leva ett självständigt liv.

Om tjänsten
Att arbeta som handläggare för bostadsanpassningsbidrag innebär att du arbetar enligt Lagen om bostadsanpassningsbidrag (2018:222), med att utreda samt fatta beslut gällande ansökningar från personer med olika funktionsnedsättningar gällande anpassningar i eller i anslutning till bostaden. I arbetet ingår att granska och utreda inkomna ansökningar och intyg, samt att kommunicera med arbetsterapeuter och sökanden. Du beslutar och beställer anpassningsåtgärder och lämnar information till sökande, arbetsterapeuter, entreprenörer, fastighetsägare och andra som kommer i kontakt med bostadsanpassning. Arbetet är variationsrikt och innebär såväl hembesök i den enskildes privatbostad, offertgranska, diarieföra i ärendehanteringssystem BAB Online och fakturahantering i Proceedo.

En annan viktig del i arbetet är att hålla sig à jour med förändringar i lagstiftningen och domstolspraxis. På enheten sker ett ständigt pågående kvalitetsarbete där digitaliseringsfrågan är central, därför är det viktigt att du har ett stort engagemang och intresse för utvecklings- och kvalitetsarbete och driver utvecklingen av dina kärnprocesser inom ramen för lagen om bostadsanpassningsbidrag.

I tjänsten ingår tillsyn av enkelt avhjälpa hinder. I tjänsten finns även möjligheter att utvecklas vidare inom handläggning och stöttning inom plan- och bygglagens områden.

Om arbetsplatsen
Samhällsbyggnadsförvaltningens bygg- och miljöavdelning har cirka 26 medarbetare med verksamhet inom bygglov, bostadsanpassning, miljö- och hälsoskydd samt geodata. I rollen som bostadanpassningsbidragshandläggare arbetar du självständigt på bygglovenheten tillsammans med bygglovhandläggare, inspektörer, koordinator, samt verksamhetsutvecklare/administratör. Hos oss stöttar och ställer vi upp för varandra och att ha en god arbetsmiljö är viktigt för oss.

Dina kvalifikationer
Vi söker dig som har en relevant akademisk examen (exempelvis arbetsterapeut, byggingenjör, socionom) eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du ska ha erfarenhet av att arbeta med utredningar och/eller rehabilitering av personer med funktionsnedsättning. Du bör även ha kunskaper kring tekniska hjälpmedel. God kunskaper i Officepaketet samt svenska språket i såväl ta som skrift är ett krav för tjänsten.

Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning eller handläggning av bidrag. Kännedom inom Plan- och bygglagen (PBL) samt Boverkets Byggregler (BBR) är också meriterande.

För att lyckas i din roll
Du är van att driva dina egna processer, har en god administrativ förmåga och strukturerar ditt arbete på ett effektivt sätt. Din samarbetsförmåga är god, du har ett lyhört förhållningssätt och kommunicerar tydligt såväl som pedagogiskt.

I myndighetsrollen krävs en god förmåga att kunna göra objektiva och rättssäkra bedömningar och kunna ställa tydliga krav och fatta beslut. Du är en god problemlösare och har ett analytiskt tänkande vilket är en förutsättning för kvalitet och effektivitet i handläggning. Rollen kräver att du är serviceinriktad och har ett professionellt bemötande.

Du känner engagemang för kommunal verksamhetsutveckling och tar initiativ till och är drivande av utveckling inom området för bostadsanpassningsbidrag.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

B-körkort ett krav.

Om Håbo kommun


Allt fler upptäcker Håbo kommun, en ung och spännande tillväxtkommun med Bålsta som centralort. Vi är 22 000 invånare och fortsätter att växa. Vårt centrala läge i en växande region ger oss närhet och bra kommunikationer till de större städerna. Från både Stockholm och Västerås tar du dig hit på 30 minuter. I Håbo kommun har vi även en intern närhet som ger medarbetare stor möjlighet till inflytande och utveckling. Här har du möjlighet att vara delaktig i förändrings- och utvecklingsarbetet.

Vi är ca 1 600 medarbetare som driver kommunen framåt inom våra olika verksamheter. För oss är det en självklarhet att ständigt arbeta för att vara en attraktiv arbetsgivare. Hållbar miljö, hälsa och välbefinnande samt teknisk utveckling är några viktiga ingredienser i det arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Håbo kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 augusti 2022
  • Ansök senast: 5 september 2022

Liknande jobb


19 februari 2024

22 januari 2024

Överförmyndarhandläggare

Överförmyndarhandläggare

17 december 2023

Handläggare till överförmyndarnämnden

Handläggare till överförmyndarnämnden

12 december 2023