Handläggare för fader- och föräldraskap samt placeringssamordnare

Handläggare för fader- och föräldraskap samt placeringssamordnare

Arbetsbeskrivning

Kramfors kommun är det naturliga navet i Höga Kusten, format under årtusenden. Hos oss kan människor, platser och miljöer växa efter sina egna förutsättningar.

Tillsammans skapar vi välfärden och ett fungerande samhälle för alla som bor och vistas i kommunen. Vi brukar med stolthet säga att vi har Sveriges viktigaste jobb! Det är en bra utgångspunkt för att en arbetsdag hos oss ska kännas meningsfull.

ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att arbeta som handläggare inom Individ- och familjeomsorgen(IFO) och organisatoriskt tillhöra mottagningsenheten. I tjänsten ingår dels att handlägga föräldra- och faderskapsärenden, dels att vara placeringssamordnare inom IFO. I arbetet ingår samarbete med andra myndigheter exempelvis ambassader, domstolar och advokater gällande de familjerättsliga arbetsuppgifterna. Uppdraget som placeringssamordnare innebär att kvalitetssäkra våra tjänsteköp av privata vårdgivare. Det kan innebära att kontrollera tillstånd, referenstagning, förhandla och utvärdera placeringar. Arbetet innebär ett nära samarbete med ansvarig socialsekreterare.

För oss är det viktigt att du trivs. Du får introduktion och rätt förutsättningar för att klara arbetet. Det arbetar en ärendehandledare på enheten som finns tillgänglig för ärendehandledning.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning som social administratör eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Det är meriterande med erfarenhet av handläggning inom socialtjänsten med föräldra- och faderskap samt uppföljning och kvalitetssäkring av tjänsteköp HVB och konsulentstödda familjehem.

Intresse och god förmåga för administrativt arbete är nödvändigt. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt ha datorvana. Vi kommer att fästa stor vikt vid din personliga lämplighet och dina personliga egenskaper såsom flexibilitet, samarbets- och initiativförmåga.

Körkort: B-körkort är ett krav.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Ange referensnummer och löneanspråk i ansökan. Referenser lämnas vid begäran och inför vissa anställningar i kommunens verksamheter krävs utdrag från belastningsregistret. I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske.

Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med säljare av rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

Liknande jobb


Teknisk utredare

Teknisk utredare

6 februari 2024

14 augusti 2023

FÖRESTÅNDARE/UTREDARE

28 oktober 2010

FoU-ledare

FoU-ledare

21 maj 2021