Handläggare inom LSS och SoL

Handläggare inom LSS och SoL

Arbetsbeskrivning

Funktionshinderomsorgen, myndighet

Ditt nya jobb
Som handläggare inom funktionshinderomsorgen ingår du i område myndighet där du arbetar med den samlade beslutsprocessen för personer med funktionsnedsättning enligt Socialtjänstlagen (SOL) och Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS). Du utreder, bedömer och fattar beslut utifrån aktuell lagstiftning samt gör uppföljningar av fattade beslut. Enheten du kommer arbeta på är uppdelade i tre målgrupper; fysiska-, psykiska/neuropsykiatriska- samt intellektuella funktionsnedsättningar. Vilken målgrupp du arbetar mot kan komma att ändras över tid utifrån verksamhetens behov.

Ditt arbete som handläggare innebär kontakt med såväl den enskilde som med anhöriga, utförare av den beslutade insatsen, andra myndigheter och vårdgivare. I din kontakt ingår att ge korrekt och tydlig information om insatser och bistånd. Arbetet innefattar också dokumentation i verksamhetssystemet Magna Cura.

Som handläggare är du omgiven av ett kollegialt stöd, handledning av din chef och vid behov även extern handledning. Arbetsgruppen du kommer ingå i består utav 35 kompetenta handläggare som årligen ansvarar för att kommunens invånare får en rättssäker och professionell bedömning. Tillsammans jobbar vi utifrån upprättade processkartor och tydliga rutiner för de olika arbetsprocesser och insatser som kan bli aktuella. Vi är ett glatt och prestigelöst team med god sammanhållning och nu söker vi nya kollegor som vill vara en del av vårt viktiga och meningsfulla jobb!

Din kompetens
Formella kompetenser
Du som söker är utbildad socionom eller har annan utbildning som bedöms likvärdig. För tjänsten krävs att du har goda kunskaper i aktuell lagstiftning. Det är starkt meriterande om du tidigare arbetat som handläggare inom LSS och SoL med målgruppen funktionsnedsättning. Det är önskvärt med körkort B.

Personliga förmågor och kompetenser
Arbetet innebär myndighetsutövning som förutsätter att du är självgående genom att ta ansvar för din uppgift, strukturera, prioritera och driva dina arbetsprocesser vidare. Likväl som självständigt arbete hanterar du även arbete i grupp då det förekommer mycket kontakter både internt och externt. Din kommunikation kännetecknas av lyhördhet, tydlighet både i tal och skrift och att du har lätt för att anpassa din kommunikation till olika mottagare.

Som person värderar du goda relationer genom att aktivt skapa och bibehålla dem. Självklart delar du med dig av din kunskap och erfarenhet till kollegor samt är engagerad i möten/samtal både på grupp- och individnivå. Du tycker om att arbeta med komplexa frågor, analysera och bryta ner ärenden i sina beståndsdelar. Till din natur är du lösningsorienterad, drivs av att ta dig an komplicerade problem och att arbeta för en utvecklande och kvalitativ verksamhet. Då arbetet är varierande och kräver omställningsbarhet ser vi att du är en person som snabbt kan ändra ditt synsätt och förhållningssätt samt ser förändringar som möjligheter och inte hinder.

Som person är du trygg i dig själv, förtroendeingivande och stabil. Personlig mognad värderas högt! Vid rekryteringen läggs stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi erbjuder dig

• 7 timmars arbetsdag
• Mentorskap och individuellt anpassad introduktion
• Möjlighet till fördjupning i olika typer av utvecklingsarbeten inom området
• Flexibel arbetstid
• Betald semester redan första anställningsåret
• Subventionerad friskvård
• Möjligheter till kompetensutveckling
• För vidare läsning om förmåner, se: https://www.jonkoping.se/naringslivarbete/jobbaijonkopingskommun.4.74fef9ab15548f0b8001425.html

Övrigt
Rekryteringen avser två tillsvidaretjänster på 100 % med start omgående eller enligt överenskommelse. Tjänsterna riktar sig i nuläget till målgruppen fysiska respektive psykiska/neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det kan även komma att bli aktuellt med vikariat. Ange vilken/vilka tjänster du är intresserad av i din ansökan.

För att underlätta rekryteringen ber vi dig bifoga betyg och tjänstgöringsintyg i din ansökan. Förbered även två referenser varav en nuvarande/senaste chef om du blir kallad till intervju. Vi tillämpar löpande urval och intervjuer, varmt välkommen med din ansökan!

Kontakt
Katarina Dalslätt, Enhetschef: 036-102530
Sandra Fagerberg, Enhetschef: 036-102518
Fackliga representanter, se http://www.jonkoping.se/fackligasoc

Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Välkommen att söka tjänsten som Handläggare inom LSS och SoL!


Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Jönköpings kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 november 2021
  • Ansök senast: 10 december 2021

Besöksadress

Västra Storgatan 16
None

Postadress

Västra Storgatan 16
Jönköping, 55189

Liknande jobb


Socialsekretare LSS, Myndighetsutövningen

Socialsekretare LSS, Myndighetsutövningen

14 januari 2022

LSS-handläggare till social- och omsorgsförvaltningen

LSS-handläggare till social- och omsorgsförvaltningen

13 januari 2022

LSS Handläggare till LSS barn

LSS Handläggare till LSS barn

12 januari 2022