Handläggare investeringsstöd, vikariat

Handläggare investeringsstöd, vikariat

Arbetsbeskrivning

På Länsstyrelsen i Kalmar arbetar cirka 250 engagerade medarbetare inom en mängd olika samhällsfunktioner. Tillsammans bidrar vi till hållbar utveckling, en god livsmiljö och tillväxt. Detta gör vi genom avvägningar mellan ekologi, social hållbarhet och ekonomi.

Verksamheten genomsyras av tillitsbaserad ledning och styrning samt vår värdegrund som innebär effektivitet och service, objektivitet, legalitet och respekt för lika värde. Utifrån detta vill Länsstyrelsen Kalmar län bli Sveriges bästa länsstyrelse.

På Samhällsbyggnadsenheten arbetar ett 20-tal personer med bl. a. planfrågor, strandskyddsfrågor, klimatanpassning, klimat- och energifrågor, havsplanering, Agenda 2030, bostadsstöd och solelsstöd.
Samverkan inom myndigheten såväl som med länets kommuner och andra myndigheter är centralt för verksamheten. Enheten ingår i avdelningen Tillväxt och Miljö.

Är du nyfiken på vår arbetsplats och vårt värdegrundsarbete kan du läsa mer på vår webbplats www.lansstyrelsen.se/kalmar/





ARBETSUPPGIFTER
Vi behöver förstärka samhällsbyggnadsenheten med en föräldravikarierande handläggare. Huvudsakliga arbetsuppgifter är handläggning av statligt stöd till solceller, lagring av egenproducerad el samt bostäder. Som vår nya kollega kommer du att arbeta med handläggning av ansökningar som innebär bland annat att du granskar ansökningar, fakturor och genomför egna beräkningar, ofta i samråd med dina kollegor samt förbereder beslut. En viktig del av arbetet är att kommunicera med sökanden för att ge vägledning, goda råd och på andra sätt sprida information om aktuella stödformer till företag och invånare i länet. Vi sitter i öppet kontorslandskap vilket möjliggör ett nära samarbeta med dina kollegor inom arbetsgruppen för investeringsstöd. Arbetstempot kan variera beroende på stödens olika utlysningsperioder och kan stundtals vara högt.

En viktig del av arbetet är ärendehanteringen som sker i olika digitala system vid till exempel diarieföring och handläggning.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är nyfiken och gillar att lära dig nya saker. Du har helst en akademisk utbildning och gärna erfarenhet av handläggning inom något av energi, byggnation, teknik, samhällsbyggnad, ekonomi eller annat som vi bedömer likvärdigt. Erfarenhet av arbete med myndighetsutövning är meriterande. Du har god samarbetsförmåga och är intresserad av att tillsammans med gruppen arbeta mot uppsatta mål. Du är en person som bidrar till ett positivt arbetsklimat och är utvecklingsinriktad. Arbetsuppgifterna kräver ett gott omdöme, god struktur samt problemlösande och analytisk förmåga. En stor del av arbetet handlar om kontakter med företag, myndigheter och enskilda vilket gör att du behöver ha lätt för att ta initiativ och har förmåga att skapa goda kontakter. Du måste kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Körkort krävs men vi reser gärna kollektivt i tjänsten för klimatets skull.


Eftersom länsstyrelsen i sin myndighetsutövning hanterar sekretessbelagd information som kan ha betydelse för rikets säkerhet kan tjänsten bli säkerhetsklassad. Detta innebär att den som får tjänsten ska vara svensk medborgare och klara en säkerhetsprövning. Om du vill veta mer om vad en sådan prövning innebär så gå till www.sakerhetspolisen.se eller kontakta någon av kontaktpersonerna.


ÖVRIGT
Vi erbjuder Dig en unik arbetsplats
fylld av kunniga experter och ambitiösa generalister inom en mängd olika samhällsfunktioner. Länsstyrelsens står just nu inför många intressanta utmaningar och anställningen ger därmed goda möjligheter till personlig utveckling. Vi har en god arbetsmiljö, bra personalsociala förmåner och stora möjligheter till flexibel arbetstid. Vi välkomnar mångfald och ser jämställdhet som en självklarhet.

Som anställd innebär det att du kommer att krigsplaceras vid Länsstyrelsen i Kalmar län.

Vi undanber oss alla erbjudanden om
annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.

Vi har i rekryteringen valt att använda oss av Visma recruit som rekryteringsverktyg och kommer således inte hantera ansökningar via e-post eller post.

Kontaktpersoner på detta företaget

Eva Brynolf
010 - 22 38 000
Ulla Ekberg
010 - 223 80 00
Ann-Eva Zidén
010 - 223 80 00
Eva Brynolf
070-6118409
Avdelningschef Eva Brynolf
070-6118409
SACO Ulla Ekberg
010 - 223 80 00
ST Ann-Eva Zidén
010 - 223 80 00
Personalchef Torbjörn Johansen
010 - 22 38 000
Enhetschef Agneta Gustavsson
010-2238000
Handläggare ensamkommande flyktingbarn Moa Brändström
010-2238000

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen Kalmar län
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 juli 2020
  • Ansök senast: 9 augusti 2020

Besöksadress

Malmbrogatan 6 39186 KALMAR
None

Postadress

Malmbrogatan 6
KALMAR, 39186

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024