Handläggare med myndighetsutövning inom verksamhetsområde Barn och Unga

Arbetsbeskrivning

Att arbeta i en mindre kommun gör att du får chansen att prova på nya saker, att du får känna ansvar och förtroende i din yrkesroll samt att du utvecklas i ditt arbete. Att utvecklas genom att få en inblick och vara delaktig i hela processen gör att man växer som medarbetare. Vi tror även att både känna och ta ansvar är viktigt för utvecklingen. Det ger dessutom en mycket värdefull erfarenhet i det fortsatta arbetslivet. I Älvsbyns kommun hjälper vi varandra och arbetar tillsammans för att uppnå goda resultat. Vi ser fram emot din ansökan hos oss!

Flexibel arbetstid, möjlighet att jobba på distans, varierande arbetsuppgifter, närhet till olika yrkesprofessioner, möjlighet till handledning och kompetensutveckling. Är du intresserad och vill vara med på vår resa?  

Enheten för Stöd till Individ och Familj, Älvsbyns kommun söker handläggare med myndighetsutövning 100% inom verksamhetsområde Barn och unga. Enheten har till uppgift att utreda, stödja, hjälpa och ge service till utsatta personer i kommunen.

Arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter består i huvudsak av myndighetsutövningen inom den sociala barn- och ungdomsvården. Ta emot anmälningar och ansökningar som rör barn och unga, utredning, beslutfattande enligt delegationsordningen, uppföljningar och omprövningar av bistånd enligt SoL (socialtjänstlagen) och LVU (Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga). I utredningsarbetet ingår också samverkan med barnets nätverk och att bedriva motivationsarbete med familjen.

Om du är intresserad av vilka förmåner som du kan ta del av som anställd hos Älvsbyns kommun, kan du läsa om dem här.

Kvalifikationer
Socionomexamen eller annan relevant examen på grundnivå i högskolan med tidigare erfarenhet av myndighetsutövning är ett krav. Du ska ha god kunskap om gällande lagstiftning och BBIC. Arbetet ställer krav på din förmåga att skapa och underhålla relationer till barn och unga, deras familjer samt till olika samarbetspartners.

Du skall ha en god förmåga till reflektion och analys samt kunna motivera och fatta välgrundade beslut. Ett krav är att du är noggrann vad gäller dokumentation och handläggning och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. Kunskaper i andra språk än svenska är meriterande, liksom erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet VIVA.

Du har en god kommunikativ förmåga och är trygg, lugn och stabil i din yrkesroll. Vilket är en förutsättning för att kunna fatta snabba beslut och agera i situationer trots begränsad information eller svåra omständigheter. Du behåller ett realistiskt perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker.

Vi erbjuder dig en tillsvidare anställning på 100% med provanställning 6 månader.
Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.

Sista ansökningsdatum 220711
Urvalsprocessen och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.

Allmänt
Anställningsvillkor enligt avtal. Kommunen strävar efter en jämn fördelning mellan kvinnor och män samt ökad mångfald inom alla yrkesområden. Inför rekryteringsarbetet har Älvsbyns kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Älvsbyn är Norrbottens pärla.

I vår kommun får 8 200 människor möjligheten att arbeta, bo och leva nära naturen. Vi är stolta över skolorna för de yngre och omsorgen av de äldre. Många är engagerade inom föreningslivet och det gör vår kommun levande och livskraftig.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Älvsbyns kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 juni 2022
  • Ansök senast: 11 juli 2022

Liknande jobb


Socialsekreterare till Socialförvaltningen Nordost

Socialsekreterare till Socialförvaltningen Nordost

28 mars 2024

28 mars 2024

Behandlingssekreterare- Sommarvik

Behandlingssekreterare- Sommarvik

28 mars 2024