Handläggare med uppdrag för integrationssamordning till AMI

Handläggare med uppdrag för integrationssamordning till AMI

Arbetsbeskrivning

ARBETSUPPGIFTER
Är det din dröm att arbeta med integration, arbetsmarknad och samhällsorientering?

Arbetsmarknads- och integrationsavdelningen söker en handläggare med uppdrag som integrationssamordnare.
I rollen får du ett helhetsansvar att samordna kommunens uppdrag för att ta fram kapacitet och praktisk mottagning och bosättning av flyktingar. Du samordnar, stödjer och följer upp nyanländas väg mot en snabb etablering på arbetsmarknaden och i samhället.

Uppdraget innebär en aktiv och en kontinuerlig samverkan med aktörer som är delaktiga i flyktingarnas första tid i Sverige såsom Arbetsförmedlingen, Migrationsverket, Skatteverket, Försäkringskassan, Vuxenutbildningen, vårdgivare och civilsamhället. Uppdraget innebär att självständigt planera det dagliga arbetet utifrån rådande lagstiftning och behov insatser. För att trivas med uppdraget behöver du tillsammans med chef snabbt kunna ställa om verksamhet utifrån omvärldsläget. Uppdraget ställer höga krav på att tydligt kommunicera och introducera människor i samhället på ett lättförståeligt sätt. Tjänsten innebär viss administration och ett kostnadsansvar för integrationsenheten. Ytterligare uppdrag blir att genomföra samhällsorientering i mindre grupper. Det behöver vara naturligt att bjuda in till dialog, reflektion och att kunna inspirera människor till individuell utveckling för att bo och arbeta i Sverige.
För att lyckas med uppdraget krävs att du är nyfiken på nya kulturer, kan företräda västerländska demokrati i det dagliga arbetet, samt vara uthållig i både enkla och avancerade arbetsuppgifter. Du behöver ha empati utifrån ett professionellt förhållningssätt och vilja och ha förmåga att hantera komplexa situationer. Du behöver ha ett erkänt självledarskap och ett naturligt engagemang för att nyanlända ska känna sig välkomna i vår kommun.


KVALIFIKATIONER
Kvalifikationer:
* Universitetsutbildning, kandidatexamen
* Mångsidig arbetslivserfarenhet
* Vana att kommunicera med stöd av tolk men ambitionen att klara sig utan stöd
* Lätt och obehindrat uttrycka sig i tal- och skrift
* Pedagogiska färdigheter
*Kompetenskartläggning
* Körkort är ett krav
* Vana att omvärldsbevaka och paketera informationen utifrån lokalt behov
* Salutogent förhållningssätt
* Genomföra kortare utbildningar i samhällsorienterande ämnen
* Kompetenskartläggning av nyanlända

Meriterande:
* Kännedom om migrationsprocesser
* Kännedom om arbetsmarknadsläget
* Språkkompetenser vid sidan om svenska- och engelska
* Erfarenhet av att initiera, söka och genomföra projektsatsningar


ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings- och rekryteringsföretag.

Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har drygt 22 000 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Kumlas Vision 2025 innebär att vi alltid strävar efter att vara lite bättre. Genom att växa smart, satsa på barn och unga, ta hand om våra invånare och att ta tillvara på den närhet som finns blir vi lite bättre.

Vi känner oss stolta över vårt Kumla! För att se lite av det som hände under 2021 klicka här:
https://youtu.be/pJ5INELoEXU

Kontaktpersoner på detta företaget

Tf administrativ chef Annika Hallberg
019-588130
Personalchef Malin Holm
019-588317
Personalhandläggare Anna Leiding
019588348

Sammanfattning

Besöksadress

Stadshuset, Torget 69280 Kumla
None

Postadress

Torget 1
Kumla, 69280

Liknande jobb


Boendesamordnare

Boendesamordnare

2 april 2024

Vikarierande Arbetsmarknadskonsulent

20 mars 2024

21 mars 2024

15 november 2023