Handläggare operativ samordning

Handläggare operativ samordning

Arbetsbeskrivning

MSB utvecklar, tillsammans med andra, individens och samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser. Vi har även uppdrag som rör planering och samordning av det civila försvaret. Vi arbetar genom kunskapsuppbyggnad, stöd, utbildning, övning, reglering, tillsyn och eget operativt arbete i nära samverkan med kommuner, regioner, myndigheter, företag och organisationer för att uppnå ökad trygghet och säkerhet på alla samhällsnivåer – från lokalt till globalt.


Jämställdhet och likabehandling är en grund för MSB:s arbete internt och gentemot Sveriges befolkning. Alla inom MSB ska bidra till en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.




MSB:s arbete med att hantera samhällsstörningar sker inom tre operativa roller.

Vi stärker den nationella beredskapen, driver aktörernas gemensamma hantering samt genomför insatser och stärker aktörer med kompetens och materiel. Vi arbetar utifrån ett allriskperspektiv och hela hotskalan, från olyckor och samhällskriser till krig.

Enheten Operativ ledning 2 har i uppdrag att samordna och inrikta aktörernas gemensamma hantering vid samhällsstörningar. Vi arbetar förberedande i nätverk av myndigheter och andra centrala samhällsaktörer, planerar och leder nationella samverkanskonferenser för att nå gemensam inriktning och samordnar berörda aktörers kommunikation med allmänheten. Vi arbetar nära MSB:s tjänsteman i beredskap, operativa analysfunktionen och redaktionen för webbplatsen Krisinformation.se.

Nu söker vi handläggare som ska ingå i vårt arbete med att vidareutveckla MSB:s operativa arbete med fokus på aktörernas operativa hantering.

Dina arbetsuppgifter
Tillsammans med dina kollegor arbetar du med att vidareutveckla arbetsmetoder och nätverk för att skapa samordning mellan aktörer, förbereda och leda samverkanskonferenser samt representera myndigheten på aktiviteter som krishanteringsövningar. Under händelser, som kriser, och i vardagen ska du agera proaktivt och inriktande för att skapa samordning mellan ansvariga aktörer.

Din kompetensprofil
Vi söker dig som har:

- akademisk utbildning inom samhällsvetenskap eller annan utbildning som är relevant för befattningen.
- analytisk förmåga och kan hantera strategiska frågor såväl som mer handfasta arbetsuppgifter.
- erfarenhet av krishantering eller övningsverksamhet.
- god kunskap om svenska myndigheters ansvar under kris och krig.
- mycket god förmåga att arbeta i grupp och under tidspress.
- mycket god förmåga att kommunicera, både muntligt och skriftligt.

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet av arbete inom det svenska krishanteringssystemet, inom kommun, länsstyrelse eller någon av de bevakningsansvariga myndigheterna. 
- operativ erfarenhet av samverkan mellan aktörer vid kris.
- erfarenhet av att leda och utveckla formella nätverk.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper som personlig mognad, och ser det som viktigt att du är stabil, tydlig och har en god förmåga till helhetssyn. Du behöver vara strukturerad, relationsskapande och ha en god samarbetsförmåga.

Anställningsform
Tjänsterna är tillsvidareanställningar med placering i Karlstad. MSB tillämpar provanställning. Resor till framför allt Stockholm ingår i arbetet.

Svenskt medborgarskap
Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. Du måste därför vara svensk medborgare.

Vill du få mer information?
Kontakta enhetschef Maria Bergstrand. Fackliga företrädare är Daniel Hjärne (ST), Ann-Britt Paradis (Seko) och Anja Holmgren (Saco-S). Samtliga nås via växelnumret 0771-240 240.

Din ansökan
ska vara inkommen till MSB senast 15 mars 2020, märkt med referensnummer 2020/32. Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Det är du som sökande som ska dokumentera och påvisa din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Du ska också vara medveten om att de ansökningshandlingar som lämnas till MSB är offentliga allmänna handlingar vilket innebär att var och en har rätt att ta del av dem.

MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna-Karin Silverin
0771-240240
Christina Rhodin
010-240 51 20

Sammanfattning

Besöksadress

Norra Klaragatan 18
None

Postadress

Norra Klaragatan 18
Karlstad, 65181

Liknande jobb


Planeringsledare utveckling och förvaltning

Planeringsledare utveckling och förvaltning

11 april 2024

Verksamhetsutvecklare

Verksamhetsutvecklare

22 mars 2024

20 mars 2024

19 mars 2024