Handläggare överförmyndarverksamhet

Handläggare överförmyndarverksamhet

Arbetsbeskrivning

Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 57 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.


I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.


Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!




Beskrivning
Samverkande överförmyndare är organisatoriskt placerat inom kommunledningskontoret.

I enheten finns även Konsument Uddevalla med budget- och skuldrådgivning samt konsumentvägledning. Kontoret finns i lokaler i centrala Uddevalla.

Vi handlägger genom ett samverkansavtal överförmyndarnas ärenden för kommunerna Färgelanda, Lysekil, Mellerud, Munkedal, Sotenäs, Strömstad, Tanum och Uddevalla. 

Överförmyndaren är en kommunal tillsynsmyndighet vars uppgift är att utöva tillsyn över det uppdrag som gode män, förvaltare och förmyndare utför. God man, förvaltare och förmyndare är ställföreträdare för en person som inte själv kan sköta sina angelägenheter på grund av att den är omyndig, sjuk, funktionshindrad, gammal eller något annat skäl. Verksamheten är lagstyrd och kontrolleras av Länsstyrelsen och JO.

Verksamhetens mål är att handläggningen sker rättssäkert och i enlighet med förvaltningslagen så snabbt som möjligt. Den främsta uppgiften är att tillse att huvudmännen, de som har en ställföreträdare inte lider några rättsförluster eller ekonomiska förluster.

Vi erbjuder ett viktigt arbete med ibland utmanande arbetsuppgifter. På kontoret finns ett tiotal engagerade medarbetare. Arbetsgruppen är mån om att ha en överförmyndarverksamhet som präglas av ansvarstagande, flexibilitet, högt ställda krav på rättssäkerhet, god kvalitet samt ett gott arbetsklimat.

Arbetsuppgifter

Hos Samverkande överförmyndare är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag - att bevaka rättssäkerheten för personer som inte själva kan tillvarata sin rätt eller sköta sin ekonomi. Du kommer att ingå i en grupp med engagerade medarbetare med olika förmågor och kompetenser.

Dina arbetsuppgifter består i huvudsak av:

- I granskningsarbetet kommer du i huvudsak att granska redovisningshandlingar inlämnade av ställföreträdare.
- Arbetet innebär avstämning av ekonomiska underlag, begära kompletteringar om redovisningen inte är fullständig samt bedöma om huvudmannen har fått den hjälp den har rätt till.
- Du kommer även att arbeta med rekrytering och utbildning av ställföreträdare. I tjänsten förekommer även övrig handläggning, beslutsfattande och administration.
- I arbetet har du kontakt med många olika aktörer både privatpersoner och myndigheter såsom till exempel Försäkringskassan, Skatteverket, Socialtjänsten och vården.

Vi söker dig som
- Har god kommunikationsförmåga och kan formulera dig tydligt i tal och skrift.
- Har ett öga för och kan se sammanhang i siffergranskning.
- Är utåtriktad och har god samarbetsförmåga.
- Har förmåga att se helheter och möjligheter. 
- Är självgående, stabil och uthållig.

Du ska självständigt kunna planera och organisera ditt arbete och emellanåt kunna hantera korta deadlines. Det är också viktigt att du kan arbeta både ensam och i grupp. 

Kvalifikationer

- Du har eftergymnasial utbildning inom ekonomi alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
- God datorvana och goda kunskaper i Officepaketet. 

Har du erfarenhet från arbete i överförmyndarverksamhet är det en merit, samt om du erfarenhet från arbete inom annan kommunal eller statlig myndighet. Även erfarenhet från arbete i ärendehanteringssystemet Lex är meriterande.

I tjänsten ingår även att utbilda och informera olika målgrupper. Vi ser det därför som positivt om du har erfarenhet av att hålla i muntliga presentationer och har vana av att rikta eller förändra material anpassat utefter målgrupp. 

Övrigt
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. 

Uddevalla kommun tillämpar bland annat flexibel arbetstid, möjlighet till växling av semesterdagstillägg till fler semesterdagar, friskvårdsbidrag en friskvårdstimme per vecka.

Vi vill att din ansökan innehåller ett personligt brev och ditt CV. Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.

Välkommen med din ansökan! 

Villkor
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.


När du söker ett jobb i vår jobb-portal diarieförs din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir då en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingarna kan begäras ut av den som vill. Undantag är ansökningar från personer som har skyddad identitet. Om du av någon anledning inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system kontaktar du den person som anges vid kontakt i respektive annons.

För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.


Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Annette Nyman / Verksamhetsledare
0522-69 60 49
Britt Ahrin, Chef Arbetsmarknadsavdelningen
0522-696120, 070 5696628
Malena Jansson, konsulent
0522-696136
Helene Albertsson, konsulent
0522-696123
Britt Ahrin, chef Arbetsmarknadsavdelningen
0522-696120, 070 569 6628
Malena Jonsson, konsulent
0522-696136
Åsa Andersson, Personalchef (nås from 16/3)
0522-69 7722
Karin Wånggren, Lönechef
0522-696073
Åsa Andersson, Personalchef
0522-69 7722 (nås fr.o.m. 16/3)
Agneta Andersson, HR-strateg
0522-696078

Sammanfattning

Besöksadress

Varvsvägen 1
None

Postadress

Varvsvägen 1
Uddevalla, 45181

Liknande jobb


Servicekoordinator - Scanjet i Sjöbo

30 november 2023

Administrativ koordinator

Administrativ koordinator

15 december 2023

Lotsplanerare, Gävle

Lotsplanerare, Gävle

13 december 2023