Handläggare stöd till kunskapsstyrning socialtjänst

Handläggare stöd till kunskapsstyrning socialtjänst

Arbetsbeskrivning

Kommuners och regioners verksamheter är välfärdens kärna. Det är verksamheter som berör miljontals människor, varje dag. Tillsammans med kommuner och regioner utvecklar SKR välfärden. De kommande åren står vi inför utmaningar som kräver mod, kreativitet, kompetens och förändringsvilja. Det handlar om att värna vårt demokratiska samhälle, klara välfärdens finansiering och möta kompetensutmaningen.

Vi tar med det som är bra idag när vi skapar morgondagens välfärd. Vi möter förändring med utveckling.

Nu söker vi dig som vill vara med och bidra.



ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en handläggare som kommer att arbeta med frågor som rör kommunernas socialtjänst med fokus på en kunskapsbaserad verksamhet.

Du kommer att driva både egna uppdrag samt medverka i andras uppdrag inom området. Viktiga delar av arbetet är intressebevakning, omvärldsbevakning samt att bidra till områdets strategiska utveckling. Du kommer samordna och processtödja strategiska nätverk. I arbetsuppgifterna ingår det bland annat att bereda skriftliga och muntliga underlag. Du ska även bidra till samverkan mellan kommuner och regioner i dessa frågor.

Du kommer att ingå i ett team som bland annat ger stöd till regionala samverkans- och stödstrukturer, processleder samråd mellan statliga myndigheter och huvudmän, stöttar kommunerna med uppföljning och analys, intressebevakar för en forskningspolitik utifrån socialtjänstens behov, samordnar Yrkesresan och ger stöd till verksamhetsutveckling och ledarskapsfrågor.

KVALIFIKATIONER
Du har en för området relevant högskoleutbildning (t ex socionom, samhällsvetare, beteendevetare) samt erfarenhet av ledarskap från i socialtjänstens verksamheter såsom socialchef, verksamhetschef eller kvalitetschef alternativt lång erfarenhet av strategiskt arbete inom området på nationell eller regional nivå.

Du har god kännedom om socialtjänst och de lagar som styr socialtjänstens område, god förståelse för kunskapsstyrning och erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete.

Du är strukturerad och planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Det är viktigt att du är självgående och att du tar egna initiativ och eget ansvar. Du har förmågan att vara både strategisk, proaktiv och operativ. Det är meriterande om du har erfarenhet av att processleda grupper och projektleda team och har erfarenhet av utvecklings- och förbättringsarbete.

Det är av stor vikt att du är duktig på att uttrycka dig i tal och skrift samt erfarenhet av att tala inför grupper.

Som person är du flexibel, har en god samarbetsförmåga, prestigelös, engagerad, diplomatisk och lösningsorienterad.

ÖVRIGT
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är en medlems- och arbetsgivarorganisation för Sveriges kommuner och regioner. Genom kunskap, råd och service till våra medlemmar stärker vi dem i deras uppdrag att utveckla välfärden för alla medborgare. Vi är en mötesplats för kommuner och regioner och tillsammans utvecklar vi demokrati och välfärd utifrån medborgarnas behov i hela landet. SKR:s vision tar sikte på att det framgångsrika Sverige skapas lokalt. Vi påverkar regering, riksdag och EU genom att ge förslag på hur vi bäst utvecklar demokrati och välfärd.

SKR har ca 500 medarbetare och kontoret är placerat vid Slussen i Stockholm. Som medarbetare på SKR har du flexibilitet att arbeta delvis på kontoret och delvis från annan plats, med utgångspunkt i verksamhetens behov.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sveriges Kommuner och Regioner
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 mars 2023
  • Ansök senast: 16 april 2023

Liknande jobb


Utredare till Statsbidragsenheten

Utredare till Statsbidragsenheten

18 april 2024