Handläggare till Flyktingadministration

Handläggare till Flyktingadministration

Arbetsbeskrivning

Social resursförvaltning erbjuder göteborgarna många olika tjänster inom det sociala området. Det gör vi som ett stöd till stadsdelarna som har det yttersta ansvaret för sina invånare. Våra verksamheter är ofta specialiserade och unika och vänder sig till alla eller stora grupper av göteborgare.
Vi arbetar med flyktingar, missbruk, hemlöshet, utsatta barn och familjer, fältarbete, funktionsnedsättning och mycket mer. Vi samordnar också " Jämlik stad" – en långsiktig satsning för social hållbarhet. Vår vision lyder: "Tillsammans har vi kraft att skapa nya möjligheter i människors liv. I ett hållbart Göteborg finns det plats för alla".



ARBETSUPPGIFTER
Flyktingadministrations uppdrag är att handlägga, administrera och bevaka Göteborgs Stads rätt till statlig ersättning för mottagna, asyl- och tillståndssökande flyktingar och andra skyddsbehövande. Uppdraget innehåller handläggning av ansökningsprocessen, stöd och service till staden, presentera statistik, kommunikation med Migrationsverket och att företräda staden i besvärsärenden.

Att arbeta som handläggare på Flyktingadministration är ett brett och mångbottnat uppdrag. Rollen innehåller handläggning, administration och kommunikation med våra kunder. Flyktingadministration befinner sig i en utvecklingsprocess. För handläggarrollen innebär detta att vi nu utformar nya arbetsformer samt implementerar användardriven innovation som ett sätt att möta våra kunder på bästa möjliga sätt. Vi är en liten enhet och alla medarbetare hos oss förväntas aktivt bidra med det som behövs för att utföra vårt uppdrag.

Vi söker nu en handläggare för en tillsvidaretjänst på heltid.

Att arbeta som handläggare innebär att du på ett självständigt och noggrant sätt planerar dina arbetsuppgifter så att de blir väl utförda inom befintlig tidsram. För att lyckas med detta krävs ett nära samarbete med kollegor och en välfungerande kommunikation med stadens förvaltningar. Förutsättningarna för vårt arbete kan ibland skifta snabbt och då ställs stora krav på flexibilitet och prestigelöshet så att vi tillsammans kan göra ett gott arbete.

Som handläggare ansvarar du för handläggning och administration av stadens återsökning av statsbidrag för flyktingmottagande. Du informerar staden på ett pedagogiskt sätt och stöttar förvaltningarna så att de får fram rätt underlag för aktuell ansökan. Ansökan sänds till Migrationsverket och handläggaren bevakar ärendet där. Det kan innebära kompletteringar men även överklagan av beslut till Förvaltningsrätten. Handläggaren förväntas kunna analysera resultaten för enskild förvaltning men även för staden som helhet. För att utföra ett gott handläggningsarbete krävs förståelse och hänsyn till enhetens ekonomiprocess. Under 2019 hanterade Flyktingadministration 700 miljoner kronor för stadens räkning.

Hos oss värnar vi om vår gemensamma arbetsmiljö och du kommer vara en viktig del av det fortsatta arbetet. Vi söker därför dig som är en aktiv deltagare och uppskattar att själv utvecklas tillsammans med kollegor.


KVALIFIKATIONER
Du har högskoleexamen inom ekonomi, offentlig förvaltning eller statsvetenskap.

Du planerar, prioriterar och följer upp ditt arbete på ett självständigt och effektivt sätt. Du har en god administrativ förmåga och ditt arbete genomsyras av noggrannhet.

Du har en välutvecklad analytisk förmåga och ser lätt orsakssamband.

Du har god social kompetens och arbetar gärna tillsammans med dina kollegor. Du strävar efter att ständigt utveckla dig själv, i din professionella roll och i din roll som kollega.

Du har en god förmåga att förstå och analysera lagtexter och förordningar.

Tjänsten kräver att du har en god förmåga att kommunicera på ett professionellt sätt i mötet med våra kunder i såväl tal som skrift. Du kan analysera vår verksamhet utifrån deras perspektiv och behov.

Du kan lära nytt och gillar att vara med och utveckla digitala arbetsverktyg. Goda kunskaper i Office-paketet och Excel är ett krav. Kunskaper i projektplaneringsverktyget Antura är meriterande.

Tidigare erfarenhet av diarieföring är meriterande.

Meriterande är om Du har tidigare erfarenhet av återsökning av statliga bidrag, Migrationsverkets ersättningsystem och handläggning inom kommunal eller statlig verksamhet.

Då det är viktigt att kunna uttrycka sig väl i både tal och skrift i arbetet som handläggare betraktar vi ansökan och ditt personliga brev som en första bedömning av detta. Vi kommer att använda oss av arbetspsykologiskatester i rekryteringsprocessen.


ÖVRIGT
Enheten ingår i verksamhetsområdet Integration och socialjour. Vårt arbete är viktigt för stadens integrationsarbete men vi träffar inga nyanlända i vårt arbete.

Sammanfattning

Liknande jobb


Servicekoordinator - Scanjet i Sjöbo

30 november 2023

Administrativ koordinator

Administrativ koordinator

15 december 2023

Lotsplanerare, Gävle

Lotsplanerare, Gävle

13 december 2023