Handläggare till ny Socialtjänstlag

Handläggare till ny Socialtjänstlag

Arbetsbeskrivning

Enheten för socialtjänst och funktionshinderspolitik, Socialdepartementet

Har du arbetat med framtagande av större lagstiftningsarbete inom staten? Har du god kunskap om socialtjänstlagstiftning? Trivs du med omväxlande, intressanta och ofta komplexa uppgifter? Då kan du vara den vi söker. I det omväxlande arbetet på Socialdepartementet kan vi erbjuda en utvecklande roll där du tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor bidrar till samhällsutvecklingen. 

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Enheten arbetar med socialtjänstfrågor inom individ- och familjeomsorgen samt omsorgen om äldre och personer med funktionsnedsättning. Enheten ansvarar för samordning av barnrättspolitiken, funktionshinderspolitiken samt för socialförsäkringsförmåner.

För att socialtjänsten ska kunna möta nutida samhällsutmaningar med träffsäkra insatser och en effektiv resursanvändning behöver socialtjänstlagen och socialtjänsten reformeras. Inom enheten pågår därför ett arbete att ta fram en ny socialtjänstlag.

Arbetsuppgifterna är varierande och omfattar att utarbeta förslag till lagrådsremiss och proposition men även att analysera och sammanställa underlag för regeringens ställningstaganden inom området. Även löpande frågor som underlag till frågesvar och interpellationer från riksdagen, brevsvar samt samordning av enhetsövergripande processer. Område och uppgifter kan komma att ändras över tid.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Du har en avslutad akademisk utbildning inom ekonomi, statskunskap, juridik eller annan relevant samhällsvetenskaplig akademisk utbildning. Du har erfarenhet av arbete i Regeringskansliet eller på annan statlig myndighet samt erfarenhet av arbete med framtagande av större lagstiftningsarbete. Om du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation är det meriterande. För tjänsten behöver du ha god kunskap om socialtjänstlagstiftning och mycket goda kunskaper i muntlig och skriftlig framställning, både på svenska och på engelska.

Dina egenskaper
Du ska ha god förmåga att självständigt planera, samordna och driva processer och kunna ta egna initiativ. Du behöver även ha god samarbetsförmåga, kunna hantera flera olika arbetsuppgifter och arbeta under tidspress. Du ska vara kvalitetsmedveten, omdömesgill och strukturerad och samtidigt flexibel. Du har en förmåga att snabbt kunna sätta sig in i och effektivt analysera komplexa frågeställningar och fatta beslut. Det är viktigt att du trivs i en miljö där det långsiktiga och strategiska arbetet kombineras med beställningar att ta fram beredningsunderlag med kort leveranstid. Det är meriterande med god förståelse för kraven på arbete och förutsättningarna i en politiskt styrd verksamhet. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper.

Övrigt
Tidsbegränsad anställning från den 1 februari 2024 till och med den 30 augusti 2024. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Tony Malmborg som är enhetschef, på 08-405 33 52. Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta HR-handläggare Annika Paulsson på 08-405 36 79. Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för Saco och Kristoffer Lundberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 9 oktober 2023.

 

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 september 2023
  • Ansök senast: 9 oktober 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024