Handläggare till överförmyndarnämnden

Handläggare till överförmyndarnämnden

Arbetsbeskrivning

I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?

Överförmyndarnämnden är en kommunal tillsynsmyndighet. Nämnden utövar tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare. Genom sin tillsyn ska nämnden motverka rättsförluster för barn och för personer som inte själva kan tillvarata sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person. Utöver tillsyn ansvarar nämnden för att gode män och förvaltare får utbildning samt råd och stöd i sina uppdrag. Nämnden arbetar framför allt utifrån föräldrabalken, lag om god man för ensamkommande barn, förvaltningslag och kommunallag.

Överförmyndarnämnden är en av kommunens obligatoriska verksamheter. Varbergs och Falkenbergs kommuner samarbetar inom många områden och överförmyndarnämnden Varberg/Falkenberg är verksam som en gemensam nämnd sedan 2015. Förvaltningen omfattar en chef och sex handläggare och är placerad centralt i stadshus A i Varberg. Nämnden har även ett mottagningskontor i Falkenberg.

Vi söker nu en handläggare på halvtid som kan stötta övrig personalstyrka. Tjänsten är en tillfällig utökning och är tidsbegränsad till den 31 december 2021.


ARBETSUPPGIFTER
Du kommer till största delen att arbeta med att granska gode män och förvaltares ekonomiska redovisning. Granskning av ekonomisk redovisning är en viktig del av nämndens tillsynsarbete och innehåller bl.a. sifferkontroll, tillståndskontroll och rimlighetsbedömningar av redovisade inkomster och utgifter. Granskningen är en del i nämndens tillsynsarbete och innebär att du kontrollerar hur gode män och förvaltare fullgör sina uppdrag. Ditt arbete kommer att innebära många kontakter med gode män och förvaltare, banker och myndigheter.

Då tjänsten är av stödjande karaktär kommer du också att administrativt stötta verksamheten i övrigt. Det kan handla om allt ifrån diarieföring och tillfällig arkivering av personakter till administrativa kontroller av register. Du kommer kort sagt att få hjälpa till där det behövs.


KVALIFIKATIONER
Det är viktigt att du är noggrann och ansvarskännande samt har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. För att du ska trivas med dina arbetsuppgifter krävs också att du är flexibel, prestigelös och har lätt för att samarbeta. Dina arbetsuppgifter kommer att variera stort vilket gör att du behöver kunna ställa om snabbt. Vi ser det som värdefullt att du har en positiv inställning och finner glädje i att hjälpa till varhelst det behövs inom verksamheten.

Då du kommer att ha mycket kontakt med gode män och förvaltare behöver du också kommunicera på ett bra sätt. Det är nödvändigt att du tycker om att ha kontakt med människor, att du har ett serviceinriktat arbetssätt och ett professionellt bemötande. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Erfarenhet från liknande uppdrag, liksom erfarenhet av myndighetsutövning, är meriterande.

Du har en juridisk, samhällsvetenskaplig eller ekonomisk utbildningsbakgrund från högskola, alternativt motsvarande yrkeslivserfarenhet.

Vi ser gärna sökande med en senior profil.


ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politisk beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.


Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!

Sammanfattning

Liknande jobb


Färdtjänsthandläggare - Trafikenheten

Färdtjänsthandläggare - Trafikenheten

7 maj 2024

6 maj 2024

Beredskapshandläggare

3 maj 2024

19 februari 2024