Handläggare till Stadsarkivets Publiceringsprocess

Handläggare till Stadsarkivets Publiceringsprocess

Arbetsbeskrivning

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Tjänsten är en visstidsanställning om 11 månader med start omgående.

Vi erbjuder dig:
- Ett spännande uppdrag där du blir en viktig länk i arbetet med att göra information om Stockholms bebyggelsehistoria tillgänglig
- En utvecklingsorienterad verksamhet och arbetsmiljö
- Goda friskvårdsmöjligheter och flexibel arbetstid

Arbetsplatsbeskrivning
Stadsarkivet finns på två platser i Stockholm: Kungsklippan och Liljeholmskajen. Vi arbetar på uppdrag av kulturnämnden. En del av Stadsarkivets uppdrag handlar om att digitalt tillgängliggöra information ur de arkiv vi förvarar. Du kommer att tillhöra avdelningen Publik och Publicering som består av ca 30 medarbetare.
Stadsarkivet arbetar processorienterat och du kommer att ingå i publiceringsprocessen där personer med olika kompetenser ingår. Du kommer också att samarbeta med andra personer inom Stadsarkivet.

Arbetsbeskrivning
En betydande del av all information som finns hos Stadsarkivet utgörs av kartor och ritningar. Bland annat finns två miljoner bygglovsritningar från 1700-talet och framåt som utsetts till världsminne av Unesco. Du kommer att arbeta med olika arbetsuppgifter som i slutänden leder till att detta material blir mer tillgängligt för Stadsarkivets användare.
I din roll ingår bland annat att under vissa dagar i veckan bearbeta kart- och ritningsregister. Du kommer att hantera både digitala register och databaser samt pappersförteckningar som har OCR-skannats och ska valideras och metadatasättas. Andra dagar kommer du att skanna äldre ritningar eller annan arkivinformation från 17- och 1800-talen.




Kvalifikationer
Vi söker dig som:
• Har akademisk examen motsvarande minst tre års heltidsstudier inom humaniora, samhällsvetenskap eller annan utbildning som vi bedömer relevant för tjänsten

• Har erfarenhet av att skapa struktur i stora datamängder, av metadatasättning och har förmåga att se avvikelser

• Har aktuella kunskaper i Excel och övriga Officepaket

• Studier inom bebyggelse eller arkitektur är meriterande 

Personliga egenskaper
• Du är analytisk, lösningsorienterad och uthållig och har ett användarorienterat perspektiv

• För att lyckas i rollen behöver du vara noggrann, strukturerad och ha förmåga att planera ditt eget arbete. Vidare är du lyhörd med god samarbetsförmåga och servicekänsla.

 

 

 
Övrigt

Tjänsten är en visstidsanställning på 11 månader med start omgående. 

Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning och ålder. Våra lokaler är tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga. 

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.



Läs om Stadsarkivet på vår hemsida:

www.stockholm.se/stadsarkivet

Kontaktpersoner på detta företaget

Johanna Liden, avdelningschef Arkivsvar
0850828294
Peeter Mark, biträdande avdelningschef
0850828253
Jonas Engardt
08-508 283 10
Jonas Engardt, avdelningschef
08-508 283 10
Eliana Hjelm, HR-konsult
08-508 117 23

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Stadsarkivet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 december 2021
  • Ansök senast: 9 januari 2022

Besöksadress

Box 22063
None

Postadress

Box 22063
Stockholm, 10422

Liknande jobb


6 maj 2024