Handläggare vid enheten för domstols- och åklagarfrågor

Handläggare vid enheten för domstols- och åklagarfrågor

Arbetsbeskrivning

Enheten för domstols- och åklagarfrågor
Vill du arbeta med uppföljning och utveckling av rättsväsendets myndigheter? Enheten för domstols- och åklagarfrågor ansvarar för flertalet av de myndigheter som är centrala för ett rättssäkert samhälle. Vi kan erbjuda dig en självständig roll med omväxlande arbetsuppgifter som bidrar till samhällsutvecklingen.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Enheten för domstols- och åklagarfrågor ansvarar för flera av rättsväsendets myndigheter, bland annat Domstolsverket, Åklagarmyndigheten, Ekobrotts­myndigheten, Rättsmedicinalverket, Justitiekanslern, och Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden. Enheten ansvarar även för lagstiftning, bland annat inom den centrala processrätten, och internationella förhandlingar. Enheten består av 28 medarbetare, varav sex arbetar med styrning och budgetfrågor.

Vi söker en eller flera handläggare som ska arbeta med olika frågor som rör uppföljningen och styrningen av enhetens myndigheter. Fokus kommer att ligga på verksamhetsuppföljning, ekonomisk analys och finansiell styrning. Enheten har ett brett uppdrag och du kan därför komma att bidra inom flera delar av enhetens verksamhet. Arbetsuppgifterna kan variera och kan även omfatta sakfrågor kopplade till enhetens myndigheter. Frågor med internationella inslag förekommer.

Arbetsuppgifterna omfattar även att ta fram underlag till den politiska ledningen, bereda ärenden och driva processer inom enhetens ansvarsområden. I ditt arbete ingår också att bereda svar på riksdagsfrågor, interpellationer och frågor från allmänheten. Arbetet gör att det ibland krävs snabbt framtagna underlag och ställningstaganden i dagsaktuella frågor och du bör därför tycka att det är roligt att arbeta under förhållanden där du får vara beredd på det oförutsedda. Ditt arbete präglas av nära dialog och samarbete såväl inom enheten som med andra enheter inom departementet och Regeringskansliet samt med andra myndigheter.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig som har en akademisk examen med samhällsvetenskaplig inriktning, till exempel ekonomi, statsvetenskap eller juridik. Du har erfarenhet av arbete med styrning och uppföljning av myndigheter, liksom budgetarbete i Regeringskansliet, eller liknande erfarenhet från andra delar av statsförvaltningen. Vidare har du goda kunskaper i den svenska förvaltningsmodellen, samt mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Goda kunskaper i Excel samt erfarenhet av arbete i Hermessystemet och den statliga budget­processen är meriterande. Har du utbildning i ekonomi eller erfarenhet av arbete som controller på strategisk nivå inom statlig verksamhet är det också meriterande.

Dina egenskaper
För att lyckas i din roll som handläggare krävs att du har en mycket god samarbetsförmåga. Då arbetet på enheten är omvärldsstyrt behöver du dessutom vara flexibel och ha en mycket god förmåga att prioritera samt kunna anpassa arbetet efter ändrade förutsättningar och givna tidsramar. Vi förväntar oss att du är ansvarstagande och tar egna initiativ för att driva dina frågor framåt. Din analytiska förmåga behöver också vara mycket god och vi vill att du är noggrann och lägger stor vikt vid de krav på kvalitet som ställs. Du förväntas också ha en mycket god språklig förmåga, både muntlig och skriftlig, och att du kan arbeta obehindrat på engelska. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Övrigt
Vi erbjuder en tillsvidareanställning, som inleds med sex månaders provanställning. En säkerhetsprövning samt eventuellt även en registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Intervjuer kan komma att hållas löpande.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Linda Billung som är enhetschef, på 08-405 47 58 eller Emma Pleiner som är biträdande enhetschef, på 08-405 33 61. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Lena Samuelsson eller HR-ansvarig Johan Olsson. Fackliga kontaktpersoner är Anna Fridh Welin för Saco och Catharina de Grad för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. 

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 13 augusti 2023.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Justitiedepartementet ansvarar för rättsväsendets myndigheter, bland andra polisen, åklagarna, domstolarna och kriminalvården. Departementet ansvarar också för migrationsfrågor. Lagstiftningen inom statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt ligger inom departementets ansvarsområde.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 juni 2023
  • Ansök senast: 12 juli 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


31 maj 2024

31 maj 2024

Utvecklingsledare inom civilsamhället

Utvecklingsledare inom civilsamhället

31 maj 2024