Handläggare vid Umeå tingsrätt

Arbetsbeskrivning

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Inledning
Umeå tingsrätt har ca 75 anställda och är allmän underrätt samt en av fem tingsrätter i landet som är mark- och miljödomstol.

Tingsrättens allmänna avdelning är administrativt samordnade med Hyres- och arrendenämnden i Umeå, som är en av åtta nämnder i landet.

På tingsrättens allmänna avdelning handläggs brottmål, tvistemål, domstolsärenden och konkurser. Domsområdet för allmänna avdelningen utgör delar av Västerbottens län; Bjurholm, Nordmaling, Robertsfors, Umeå, Vindeln och Vännäs.

Mark- och miljödomstolen handlägger som första instans bl.a. frågor om tillstånd till miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet samt överprövar beslut enligt bl.a. miljöbalken, fastighetsbildningslagen och plan- och bygglagen. Domsområdet för mark- och miljödomstolen utgör hela Norrbottens län, huvuddelen av Västerbottens län och en mindre del av Västernorrlands län.

Hyresnämnden medlar i tvister som rör bostäder och lokaler samt fattar beslut i ärenden enligt bland annat hyreslagen.
Arrendenämnden medlar och fattar vissa beslut i tvister mellan jordägare och arrendatorer. Domsområdet för hyres- och arrendenämnden utgör hela Västerbotten och Norrbottens län.

Vi söker nu två nya medarbetare, en handläggare till mark- och miljödomstolen och en handläggare som tjänstgör på både allmänna avdelningen och hyres- och arrendenämnden. Som handläggare hos oss ser vi gärna att du är intresserad av att arbeta över gränserna och med de olika avdelningarnas måltyper. Ange i din ansökan om det är någon specifik tjänst som intresserar dig mer.

Arbetet innebär
Arbetsuppgifterna för en handläggare är många och skiftande. Du handlägger olika typer av mål och har ett stort eget ansvar. I samarbete med dina kollegor ser du till att domstolens och nämndernas för- och efterarbete i olika mål genomförs på ett opartiskt och effektivt sätt. Arbetet innebär mycket kontakt såväl med aktörer i mål och ärenden som med allmänheten.

Arbetsuppgifterna innebär att du bokar möten, förhandlingar och sammanträden. Du sköter skriftväxling i mål och ärenden, upprättar förslag till domar och beslut samt expedierar dem, tar emot och registrerar nya mål och handlingar, bevakar frister, samt protokollför vid förhandlingar och sammanträden. Du bidrar till att alla som kommer i kontakt med domstolen och nämnderna får god service och ett bra bemötande.

Vi söker dig som
Du har lätt för att samarbeta och kan arbeta självständigt och i team. Du är ansvarsfull, har hög servicekänsla och kan hantera stressiga situationer. Du har goda datakunskaper och en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du är noggrann, flexibel och tar egna initiativ.

Du har lägst gymnasieutbildning och har några års yrkeserfarenhet, gärna inom offentlig verksamhet. Särskilt meriterande är erfarenheter av administrativt arbete eller arbete inom rättsväsendet. Anställningen är förenad med resor inom ett större verksamhetsområde och därför är det en fördel om du har körkort. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Individuell lönesättning tillämpas och löneanspråk bör anges i ansökan.

Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig ett varierande arbete på en utvecklande arbetsplats. Som medarbetare inom Sveriges Domstolar får du varje dag bidra till rättstrygghet vilket är ett av de viktigaste uppdragen i ett demokratiskt och rättssäkert samhälle.

Vi erbjuder våra medarbetare flera olika förmåner och villkor för ett hållbart arbetsliv. Du kan läsa mer om vad vi erbjuder på vår hemsida: www.domstol.se 

 

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chefsadministratör, personalansvarig Jörgen Vikström
090-172135 070-6317434
Chefsadministratör, personalansvarig Jörgen Vikström
090-172103 070-6317434
Samordnande sekreterare Sofia Lundberg
090-172156
Företrädare för JUSEK Lars Viktorsson
090-172129
Företrädare för ST inom Sveriges Domstolar Lena Hedin
090-172124
Chefsadministratör, personalansvarig Jörgen Vikström
090-172103
Enhetschef Anders Alenskär
090-172168
Beredningsjurist Magnus Norberg
090-172176

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Umeå tingsrätt
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 november 2022
  • Ansök senast: 31 december 2022

Besöksadress

Nygatan 45
None

Postadress

BOX 138
UMEÅ, 90104

Liknande jobb


Kammarrätten i Stockholm söker domstolshandläggare

Kammarrätten i Stockholm söker domstolshandläggare

22 april 2024

Domstolshandläggare, en eller flera

Domstolshandläggare, en eller flera

23 april 2024

25 mars 2024