Hjälpmedelskonsulent

Hjälpmedelskonsulent

Arbetsbeskrivning

Hjälpmedel Stockholm är en del av resultatenheten Hjälpmedel inom Stockholms läns sjukvårdsområde (SLSO) som på uppdrag av Hälso- och sjukvårdsförvaltningen ansvarar för driften av en hjälpmedelsverksamhet inom området rörelsehjälpmedel. verksamheten riktar sig till de personer som bor i södra delen av Stockholms län. Vi tillhandahåller olika sorters hjälpmedel såsom rullstolar, hygienstolar, rollatorer, kryckor, elrullstolar och förhöjningsdynor.
Verksamheten är belägen i Fruängen.
Konsulentenheten på Hjälpmedel Stockholm ska ge kvalificerad konsultationshjälp samt en effektiv och tillförlitlig hjälpmedelsservice åt förskrivare och patienter. På Konsulentenheten arbetar 27 hjälpmedelskonsulenter, fördelade på Elgruppen, Adl gruppen och Msd gruppen (manuella rullstolar, sitsar och dynor).
Arbetsuppgifter:
Som hjälpmedelskonsulent ger du förskrivare och patienter råd och stöd vid val av hjälpmedel. Arbetet omfattar utprovningar av hjälpmedel, sortimentsarbete och telefonrådgivning samt utbildningar till förskrivare. Konsultationerna sker på hjälpmedelscentralen, men hembesök kan också förekomma. Då du ofta arbetar tillsammans med andra yrkeskategorier, t ex anpassningstekniker, produktkoordinatorer och externa leverantörer, ställs stora krav på god samarbetsförmåga. Din erfarenhet och intresse av hjälpmedelsprodukter kan komma att styra vilken arbetsgrupp du kommer tillhöra. 
Kvalifikationer:
För tjänsten krävs att du är leg. arbetsterapeut alternativt leg. sjukgymnast/leg. fysioterapeut och gärna tre års yrkeserfarenhet.  
Erfarenhet av arbete med hjälpmedel är meriterande.
Datorvana är ett krav. B-körkort är önskvärt. 
Personliga egenskaper:
Stor vikt fästs vid personlig lämplighet. Du ska ha god social förmåga, då du har mycket kontakt med kollegor, förskrivare och patienter. Arbetsuppgifterna kräver att du är bra på problemlösning, har en bra struktur i ditt sätt att arbeta samt att du är flexibel. Kontakten med patienter och förskrivare sker, både fysisikt och digitalt, i form av konsultation, mejl- eller telefonrådgivning vilket kräver att du är bra på att lyssna och analysera behoven för att kunna ge bra stöd. 
Anställningsform: 
Vikariat på minst 1 år. Tillträde efter överenskommelse.
Övrig information:
Vi tillämpar registerkontroll före beslut om anställning.
Information om tjänsten lämnas av: 
Enhetschef Carina Karlsson 
Tfn: 08-123 475 93 
Facklig information lämnas av:
Janne Virtanen Tfn 08-123 475 29
Sista ansökningsdag:
2021-08-20

Kontaktpersoner på detta företaget

Mona-Lisa Hägvide

Verksamhetschef Eva Andersson
123 408 23, 072-552 80 32
Ywonne Hoff
076-5697083
Anette Ahlberg
08-12342703
Caroline Wingårdh Hoff
08-123 470 63
Anki Törnqvist
070-484 19 51
Camilla Lannefors
0722 156243
Ingela Svederus
070-1655511
Margaretha Sandved

Georg Kajlinger
08-123 368 38

Sammanfattning

Besöksadress

Jaktplan 7
None

Postadress

Jaktplan 7
Järfälla, 17563

Liknande jobb


Jobfind söker Arbetsterapeut

Jobfind söker Arbetsterapeut

10 maj 2024

Jobfind söker Arbetsterapeut

Jobfind söker Arbetsterapeut

10 maj 2024

Jobfind söker Arbetsterapeut

Jobfind söker Arbetsterapeut

10 maj 2024

Jobfind söker Arbetsterapeut

Jobfind söker Arbetsterapeut

10 maj 2024