OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
HJÄLPMEDELSKONSULENT
Arbetsplats: Hjälpmedelscentralen, Kalmar
Tillsvidareanställning 100%. Tillträde senast 1 april 2008.
Basenheten Hjälpmedel ingår i Serviceförvaltningen som är den förvaltning i Landstinget i Kalmar Län som bistår vården med yttre service. Basenheten Hjälpmedel innefattar hjälpmedelscentralerna i Kalmar och Västervik och hjälpmedelsförrådet i Västervik. Hjälpmedelscentralerna ansvarar för konsultation, utbildning, hjälpmedelsutprovning, anpassning, service och underhåll av hjälpmedel. Hjälpmedelsförrådet är ett gemensamt lager och ansvarar för rekonditionering, inköp, lagerhållning och distribution av hjälpmedel. Vi är en serviceenhet som arbetar mot landstingets olika vårdgivare och länets kommuner.
Vi söker en hjälpmedelskonsulent till hjälpmedelscentralen vid Länssjukhuset i Kalmar. Tjänsten har inriktning mot barnhjälpmedel och hjälpmedel för kommunikation och kognition för både barn och vuxna.
Som hjälpmedelskonsulent ansvarar du vidare för att:
. informera, ge råd och utbilda förskrivare och andra beställare om hjälpmedel och dess användning
. vid utprovning/anpassning av hjälpmedel vara medicinskt kunnig och sortimentskunnig
. leda och driva marknadsbevakning och sortimentsurval för delar av sortimentet för hela länet
Vi söker dig som är leg arbetsterapeut med yrkeserfarenhet och helst med erfarenhet från hjälpmedelsverksamhet. Då hjälpmedelscentralerna ska vara en kunskapsresurs krävs god förmåga att förmedla information om hjälpmedel både till personalgrupper och brukare.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet där samarbetsförmåga och initiativförmåga bedöms tillsammans med kravet att kunna arbeta självständigt inom de givna direktiv som fastställs för verksamheten. Datorvana är ett krav och då arbetet även medför mycket resor erfordras B-körkort.