HR-administratör

HR-administratör

Arbetsbeskrivning

Uppvidinge kommun är kommunens största arbetsgivare med cirka 800 anställda. I våra verksamheter jobbar vi efter värdeorden mod, tolerans och kreativitet. Vi vill att våra anställda ska känna stor delaktighet och att det ska finnas utrymme för kreativitet, flexibilitet och utveckling. Dina idéer är betydelsefulla. Hos oss har du möjlighet att verkligen göra skillnad för kommunens invånare.

Att våra anställda känner arbetsglädje och har god hälsa är viktigt för oss. Därför satsar vi på hälsofrämjande insatser.

Välkommen med din ansökan och välkommen till en kommun med ett blomstrande näringsliv, ett rikt föreningsliv och närhet till naturen!

HR-avdelningen, som är placerad på kommunledningsförvaltningen, är en konsultativ, strategisk och operativ resurs inom hela personalområdet för kommunens verksamheter och chefer. Kommunens organisation består av lönesamverkan HUL och fem förvaltningar med ca 800 tillsvidareanställda. HR-avdelningen utgör kommunens samlade och högsta kompetens vad avser personalfrågor med målet att stärka kommunens attraktivitet som arbetsplats. Inom områdena ledarskap, medarbetarskap, hälsa, arbetsmiljö, arbetslivsinriktad rehabilitering, kompetensförsörjning, jämställdhet och mångfald, lag och avtal samt personaladministration driver vi kommunens strategiska personalarbete och är ett konsultativt stöd för chefer, administratörer och assistenter inom hela personalområdet. HR-avdelningen utgår från kommunhuset i Åseda och består av HR-administratör, två HR-konsulter och HR-chef. Vi kännetecknas av arbetsglädje, delaktighet och ett processorienterat arbetssätt.

ARBETSUPPGIFTER
Som HR-administratör kommer du att arbeta med såväl löpande administrativa arbetsuppgifter som utveckling inom det personaladministrativa området. Du ger råd och stöd till chefer, administratörer och assistenter. Du ansvarar för registrering och hantering av scheman, löner och friskvårdsersättning samt kommunens rapportering av statistik och uppgifter såväl internt som externt. I tjänsten ingår även hantering och arkivering av personakter samt att utfärda intyg och skicka inkomstuppgifter. I ditt arbete kommer du även att samordna kommunens hedersgåva och introduktionsresa för nyanställda.

I rollen som HR-administratör är du en nyckelperson när det gäller personalsystemet. Intresse för och kunskaper av IT-system är en förutsättning, då du kommer ha en viktig roll vid det fortsatta arbetet att digitalisera delar av arbetet. Att fortsätta utveckla processer och skapa rutiner för personaladministration kommer att bli en viktig del i ditt arbete och vid behov organiserar du och genomför utbildningar. Kort sagt erbjuder vi dig en tjänst där du har stora möjligheter att påverka och driva det personaladministrativa arbetet framåt. Ett krav för tjänsten är intresse för statistik och uppföljning, då du kommer att arbeta med HR-avdelningens löpande uppföljning och våra delar i årsbokslut och delårsbokslut.

Uppdraget kräver att du fortlöpande håller dig uppdaterad inom områdena vad gäller lagar, avtal och omvärld samt följer upp utvecklingen i kommunens verksamheter.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har flerårig arbetslivserfarenhet utav HR- och lönearbete och systemförvaltning av verksamhetssystem inom HR/lön alternativt utbildning och arbetslivserfarenhet som av arbetsgivaren bedöms relevant för tjänsten.

Du har erfarenhet av att arbeta konsultativt, är van att ge support, är flexibel, har god systemförståelse, trivs med nya utmaningar och ser förändringar som något positivt. Det är meriterande med kunskap om arbetsrättsliga lagar och avtal inom kommunal verksamhet samt erfarenhet av att arbeta i Visma Personec P och WinLas.

Som person är du analytisk, lösningsfokuserad och driven av utvecklingsarbete. Du har förmåga att se detaljer utan att tappa helheten, är pedagogisk samt har en god samarbetsförmåga. Du har en positiv attityd, flexibelt arbetssätt och har förmågan att självständigt planera och organisera ditt arbete och drivs av att ge god service. Dina personliga egenskaper kommer att vara viktiga i urvalsprocessen. Körkort är ett krav.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Uppvidinge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Inför rekryteringsarbetet har Uppvidinge kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


HR Administrator

HR Administrator

4 augusti 2021

Administrativ koordinator till Sverige för UNHCR

Administrativ koordinator till Sverige för UNHCR

3 augusti 2021