HR-administratör

HR-administratör

Arbetsbeskrivning

Är du en administratör med erfarenhet av att arbeta inom HR-området? Har du dessutom erfarenhet av att arbeta inom offentlig sektor och vill vara en del av ett proffsigt och glatt HR-team här på PTS så kan det vara dig vi söker!

PTS är en växande och modern myndighet mitt i Stockholm. Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 400 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.

”Här händer det mycket, och som myndighet är det givetvis av extra vikt att vi har goda rutiner och ett väl fungerande administrativt stöd. Du blir en väldigt viktig del av vårt team och har möjlighet att över tid få till dig fler administrativa uppgifter. Vi trivs tillsammans och många skratt ljuder genom korridoren när vi jobbar ihop”. Det här säger Åsa Stål, HR-chef och kanske din blivande chef?

Om rollen

I rollen som HR-administratör kommer du att ansvara för det administrativa arbetet kopplat till hela HR-området. I rollen stöttar du myndighetens chefer med viss HR-administration såväl som dina kollegor i HR-teamet.

I arbetsuppgifterna ingår exempelvis upprättande och hantering av personalakter, rekryteringsadministration, hantering av avdelningens funktionsbrevlådor och uppgiftsdelegering samt utfärdande av olika former av intyg och underlag. I rollen ingår även att vara redaktör på myndighetens intranät för de delar som rör HR.

Att ta fram statistik och rapporter ur avdelningens system samt arbete i Excel ingår i rollen. Du kommer även att delta i olika myndighetsövergripande samarbeten med målsättningen att förenkla och på sikt digitalisera fler av de administrativa processerna och driva HR:s delar i dessa processer.

I rollen ingår också att samordna, planera och ansvara för inköp vid konferenser och möten som HR håller i. Över tid kommer fler administrativa uppgifter att kunna ingå i rollen.

Om teamet

HR-avdelningen på PTS arbetar verksamhetsövergripande mot PTS tre divisioner sam GD-Stab. Åsa Stål, HR-chef, leder teamet som består av fem HR-specialister med olika inriktningar. En HR-koordinator går vidare mot nya utmaningar och därför söker man nu en HR-administratör. Teamet beskriver att det är en mycket positiv stämning i teamet med mycket skratt och högt i tak. Man tar sig också tid till att göra saker tillsammans efter jobbet.  

Vem är du?

För att lyckas och trivas i rollen är du strukturerad och noggrann. Du kommer att ha många administrativa processer igång parallellt vilket gör att du ser värdet av att följa rutiner. Eftersom det i rollen ingår att underlätta arbetet för såväl HR som för resten av organisationen så trivs du med att ge service och hjälpa dina kollegor.

Du tycker om att arbeta självständigt och att ta initiativ. Att komma med förslag till förbättringar inom ditt område är naturligt för dig. Vidare är du van att prioritera samt att ta eget ansvar för både dina och gemensamma arbetsuppgifter för att tillsammans med dina kollegor ha fokus på helheten i HR:s uppdrag på PTS.

Vi söker dig som har


• Flerårig erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter inom HR-området.
• Erfarenhet från HR-administration inom offentlig sektor.
• Mycket god förmåga att kommunicera på svenska, både skriftligt och muntligt.

Det är meriterande om du har


• Eftergymnasial utbildning inom personaladministration eller annan likvärdig utbildning.
• Erfarenhet av administrativt arbete på en myndighet.
• Erfarenhet av att arbeta i Primula.
• Arbetat med att ta fram nyckeltal inom HR.

Bra att veta

Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse. 

Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra pensions- och semestervillkor.. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, och du har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40%.

Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form av 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag. Det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du att få ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt.

Hur ansöker jag?

För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. 

Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist.

Att arbeta på PTS:
Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 400 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö.

Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats!

På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

Välkommen med din ansökan senast den 4 februari.

För mer information kontakta HR-specialist Sofia Lindén Falkenlöv på sofia.lindenfalkenlov@pts.se eller rekryteringskonsult Petra Sedlinger på petra.sedlinger@pts.se 

För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Post- och telestyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 januari 2024
  • Ansök senast: 4 februari 2024

Liknande jobb


27 april 2024

26 april 2024

Bemanningssamordnare till Stöd och service

Bemanningssamordnare till Stöd och service

24 april 2024