HR-administratör vid Förvaltningsrätten i Göteborg

HR-administratör vid Förvaltningsrätten i Göteborg

Arbetsbeskrivning

Förvaltningsrätten i Göteborg är en av Sveriges största domstolar med cirka 280 medarbetare. Vår främsta uppgift är att avgöra tvister mellan enskilda och myndigheter. Förvaltningsrätten är också en av landets fyra migrationsdomstolar.

Domstolen har för närvarande sex dömande avdelningar som var och en har en huvudinriktning mot något av de stora rättsområdena – skatterätt eller socialförsäkringsrätt. Därutöver arbetar alla dömande avdelningar med migrationsmål. På den administrativa avdelningen finns domstolens målkanslienheter, enheten för registratur och arkiv, enheten för administrativt kansli samt enheten för IT, säkerhet och service.

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Vill du ha ett meningsfullt arbete där varje dag känns som den viktigaste? Då är rollen som HR-administratör vid Förvaltningsrätten i Göteborg rätt för dig. Som HR-administratör ingår du i vårt administrativa kansli med flera engagerade och kunniga kollegor, både administratörer och specialister, som tillsammans skapar förutsättningar för verksamheten att nå sina mål och bidrar till verksamhetsutveckling.


Genom vårt arbete stöttar vi den demokratiska grunden, och det vi gör är viktigt – för din och allas rättssäkerhet.


Arbetsuppgifter

Som HR-administratör har du en viktig roll och arbetar i en spännande verksamhet. Dina arbetsuppgifter är varierande och består bland annat av löpande personaladministration, introduktion av ny personal, frånvarohantering, schemaläggning, rekryteringsadministration, diarieföring och framtagande av personalstatistik. Du ger support och stöd till förvaltningsrättens chefer och medarbetare i HR-administrativa frågor och vid behov även i övrigt förekommande administrativa arbetsuppgifter på enheten för administrativt kansli.


Kvalifikationer

Krav

Vi söker dig som har:



• Eftergymnasial utbildning inom Personaladministration, Personalekonomi, HR eller annan jämförbar utbildning.

• Erfarenhet av personaladministrativt arbete.

• God förmåga att hantera digitala HR- och lönesystem.

• Goda kunskaper i Officepaketet.

• Mycket goda kunskaper i svenska, tal och skrift.


Meriterande

Det är meriterande om du utöver detta också har:



• Erfarenhet av administrativt arbete inom Sveriges domstolar.


Personliga egenskaper

För rollen som HR-administratör värderar vi förmågan att kunna hantera mycket information och samtidigt vara noggrann. Du har en god förmåga att samarbeta i team och har lätt för att kommunicera med andra. Du är engagerad och ansvarstagande och kan arbeta självständigt. Du är serviceinriktad, prestigelös och flexibel.


För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.


Övrigt:


• Anställningen avser en tillsvidareanställning som kan komma att inledas med sex månaders provanställning.

• Tillträde sker enligt överenskommelse.


Vi erbjuder

Vårt arbete är viktigt för din och allas rättssäkerhet. Därför vill vi erbjuda en bra arbetsmiljö och förmåner som underlättar för dig både på och utanför arbetet. 


Några av våra förmåner är:


• Friskvårdsbidrag 3000 kr.

• En friskvårdstimme varje vecka.

• Möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar/vecka.


Läs mer om våra övriga förmåner. (https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/att-jobba-i-sveriges-domstolar/varfor-jobba-hos-oss/formaner-och-villkor/)


Vi ser fram emot din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef och arkivarie Maria Kahn
031-732 70 67
Föredragande jurist Isa Blom (JUSEK)
031-732 73 12
Domstolshandläggare Åsa Ström (ST)
031-732 70 89
Administrativ direktör Liselotte Tagaeus
031-732 71 27
Föredragande jurist Åsa Einer (Jusek)
031-732 71 84
HR-specialist Cecilia Senderot
031-732 73 28
Handläggarchef Carola Hansson
031-732 72 25
Handläggarchef Maria Ekblad
031-732 70 98
Rekryteringskonsult Mikaela Jahreskog

Rekryteringsassistent Sarah Börjesson

Sammanfattning

Besöksadress

Sten Sturegatan 14
None

Postadress

Box 53197
Göteborg, 40015

Liknande jobb


Personalvetare

11 februari 2010

Personaladministratör

22 april 2010

28 april 2010