HR-expert Digitalisering

HR-expert Digitalisering

Arbetsbeskrivning

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.

Enheten för planering och arbetsgivarutveckling har i uppdrag att ansvara för ett kontinuerligt utvecklings-, planerings- och kvalitetsarbete vid HR-avdelningen som stödjer Kriminalvårdens behov av HR över tid. Ett prioriterat område i utvecklingsarbetet är att genomföra en digital transformation av HR-området.

ARBETSUPPGIFTER
Kriminalvården genomgår just nu en kapacitetsökning i en omfattning som inte tidigare genomförts i modern tid. Myndigheten beräknas öka med ca 2500 årsarbetskrafter till 2025 och med ca 4500 årsarbetskrafter till 2031. Det ställer krav på att myndigheten har effektiva HR-processer för att på bästa sätt möta behovet av HR i Kriminalvården över tid. I det arbetet kommer digitalisering av HR-processer spela en central roll, både för att kunna bemöta kapacitetsökningen och effektivt leverera på uppdraget genom att frigöra tid för chefer och medarbetare att ägna sig åt värdeskapande aktiviteter i kärnuppdraget.

Rollen som HR-expert digitalisering innebär bland annat att planera samt driva arbete kring förändringsledning utifrån ett digitalt förändringsperspektiv. I uppdraget ingår att ansvara för att förbättra och utveckla samt operationalisera digitala HR-strategier.

Som HR-Expert digitalisering ska du verka mellan verksamhetsutveckling, organisationsutveckling, digital utveckling och strategiskt HR-arbete med målsättning att skapa förutsättningar för myndigheten att lyckas med den beteendemässiga omställningen som ett alltmer digitaliserat arbetssätt kräver.

Arbetet sker nära och tillsammans med HR-avdelningens verksamhetsutvecklare, organisationsutvecklare, förvaltningsledare och strateger. Funktionen samverkar och samarbetar också med andra avdelningar såsom IT-avdelningen och de avdelningar som arbetar direkt med den klientnära verksamheten.

I arbetsuppgifterna ingår att omvärldsbevaka. utreda, formulera underlag för beslut, samt ingå i genomförandet av beslutade utvecklingsaktiviteter. Det ingår även att följa upp, utvärdera i syfte att förbättra och förfina arbetet med digital förändring utifrån ett HR-perspektiv. Myndigheten står även inför verksamhetskritiska upphandlingar av HR-system vilka HR-experten kommer vara en del av att påverka.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som arbetar bra med andra, men som även på egen hand kan driva processer. Du tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor samt är väl medveten om mål och kvalitetsstandard. I arbetet är du den som tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan därmed snabbt ändra synsätt.

För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi söker dig som har:
• Akademisk examen om minst 120 hp motsvarande två år på högskola/universitet inom områden som Kriminalvården bedömer relevant för tjänsten
• Erfarenhet av att ha utvecklat och lett förändringledning avseende digitalisering inom HR på strategisk nivå
• Erfarenhet av flera HR-processer
• Kunskap om förändringsledning
• Kunskap om projektledning
• Kunskap om samspelet mellan HR och IT
• Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska

Det är meriterande om du har:
• Utbildning inom digital transformation
• Erfarenhet av offentlig verksamhet
• Erfarenhet av arbete med digitaliseringens möjligheter och konsekvenser i offentlig verksamhet
• Kunskap om PM3

ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

Sammanfattning

Liknande jobb


HR-partner till Riksteatern

HR-partner till Riksteatern

16 april 2024

IMY rekryterar två HR-specialister

IMY rekryterar två HR-specialister

14 april 2024