HR-handläggare - arbeta brett med HR-frågor i Regeringskansliet

HR-handläggare - arbeta brett med HR-frågor i Regeringskansliet

Arbetsbeskrivning

HR 3, Regeringskansliets HR-enhet

Vill du arbeta brett med HR-frågor och ge ett effektivt och professionellt stöd i personal- och arbetsgivarfrågor till organisationen? Har du erfarenhet av kvalificerat och självständigt HR-arbete i statlig verksamhet? Då kan vi erbjuda dig ett spännande och meningsfullt arbete i händelsernas centrum.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Sedan årsskiftet organiseras HR-arbetet i Regeringskansliet i en enhet, RK HR, med uppdraget att styra och leda myndighetens arbetsgivarpolitik samt att ge cheferna inom myndigheten både operativt och strategiskt stöd i HR-frågor. Enheten är indelad i sex sektioner, två myndighetsövergripande (Arbetsgivarpolitik och Kompetensförsörjning) och fyra verksamhetsnära (HR 1-4) samt en stab. På enheten arbetar ca 90 personer.

HR 3 ger HR-stöd till Arbetsmarknadsdepartementet, Socialdepartementet och Finansdepartementet. Sektionen leds av en HR-chef. Inom sektionen om totalt 17 personer finns tre HR-ansvariga som håller ihop HR-arbetet på respektive departement. Nu söker vi en medarbetare för arbete huvudsakligen inriktat på HR-arbetet i Arbetsmarknadsdepartementet.

Som HR-handläggare ger du ett effektivt, professionellt och konsultativt stöd i personal- och arbetsgivarfrågor till departementets ledning och chefer. Tillsammans med kollegor driver, utvecklar, samordnar och handlägger du samtliga förekommande HR-frågor. Arbetsområdena innefattar huvudsakligen rekrytering, löne- och anställningsvillkor, arbetsrättsliga frågor, samverkansfrågor (enligt Regeringskansliets samverkansavtal), arbetsmiljöfrågor, kompetensutveckling, utvecklings- och förändringsarbete samt hälsa och rehabilitering. Arbetet är omväxlande och både operativa och strategiska arbetsuppgifter ingår. Arbetstempot är stundtals högt och fokus ligger på att proaktivt stödja organisationen och departementets chefer. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning, gärna med personalvetenskaplig inriktning. Du har erfarenhet av kvalificerat och självständigt HR-arbete inom ovanstående områden och erfarenhet från HR-arbete i statlig myndighet. Du behöver ha erfarenhet av att ge effektivt och professionellt stöd i personal- och arbetsgivarfrågor till ledning och chefer. Du har kunskap om det statliga avtalsområdet, om regelverken som styr arbetsmiljöarbetet samt kunskap om kompetensbaserad rekrytering. Du är meriterande om du också har kunskap i lönesystemet Palasso och kunskap i ReachMee eller annat IT-baserat rekryteringsverktyg. Det är meriterande om du har erfarenhet från HR-arbete i Regeringskansliet.

Dina egenskaper
Du har förmågan att skapa goda relationer och förtroendefullt samarbete. Vidare är du resultatinriktad och har ett konsultativt arbetssätt. Du har förmåga att kunna driva, utveckla och samordna olika frågor. Viktigt är också att du är analytisk, strukturerad, noggrann och har administrativ förmåga. För att lyckas i rollen är du också kommunikativ och har förmåga att uttrycka dig väl, både muntligt och skriftligt på svenska. Du kan hantera många uppgifter och roller och är flexibel med förmåga att snabbt kunna agera vid ändrade beställningar och förutsättningar. Du kan behålla lugnet även när tempot är högt och har hög integritet och gott omdöme.

Övrigt
Anställningen inleds med 6 månaders provanställning. Tillträde 1 september eller enligt överenskommelse. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta HR-chef på HR 3, Ulrika Karlhager. Du är också välkommen att kontakta HR-ansvarig Maria Hedin Nordling eller HR-handläggare Katarina Sandström. Fackliga kontaktpersoner är Jesper Svarén (Saco), Melanie Hedlund Bjersten (ST) och Erik Wilhelmsson (Seko). Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 10 maj 2021.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 april 2021
  • Ansök senast: 10 maj 2021

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


HR- konsult till HR- enheten

HR- konsult till HR- enheten

29 augusti 2023

HR-ADMINISTRATÖR

28 augusti 2023