HR-konsult sökes till Resurscentrum

Arbetsbeskrivning



Resurscentrum (REC) utgör strategiskt och operativt ledningsstöd och kvalificerat kompetensstöd inom Landstinget i Östergötland. Verksamheten är organiserad i affärsområdena EA (ekonomiadministration) och HR (human resources). Resurscentrum arbetar på uppdrag av landstingets ledningsstab och landstingsinterna centrum och enheter. Resurscentrum bedriver också systemförvaltning för de landstingsövergripande systemen för ekonomi (Agresso) och personaladministration (Heroma).

Arbetsbeskrivning
Som HR-konsult med inriktning rehabilitering arbetar du på uppdrag av verksamheten med bland annat arbetslivsinriktad rehabilitering, alkohol- och drogärenden, omplacering, omställning. Arbetsgruppen har ett landstingsövergripande perspektiv vid omplacering och har mandat att placera medarbetare inom hela landstinget utifrån godkända personalbehov. Rollen innebär kontakter med bland annat chefer, medarbetare, företagshälsovård, fackliga företrädare, sjukvården, handläggare på försäkringskassan och arbetsförmedlingen.

Arbetet innebär att självständigt ansvara för egna uppdrag på ett konsultativt och kundorienterat sätt. Arbetsgruppen har tillgång till arbetsrättslig rådgivning och handledning både kollegialt och professionellt.

Utbildning och erfarenhet
Du har examen från PA-programmet eller annan beteendevetenskaplig examen som bedöms likvärdig och minst två års erfarenhet av HR-arbete inom området rehabilitering. Du har god kunskap inom arbetsrätt samt om lagar och regler inom rehabiliteringsområdet. Du känner dig säker i rollen som arbetsgivarrepresentant och har ett professionellt och lösningsfokuserat förhållningssätt. Du är bra på att kommunicera, analysera och framföra budskap på ett tydligt sätt. Då du kommer att arbeta med både skriftlig och muntlig information och rådgivning till chefer och medarbetare inom organisationen är det viktigt att du har goda språkkunskaper i svenska både vad gäller tal och skrift. Eftersom arbetet kräver dokumentation i form av överenskommelser och minnesanteckningar är det särskilt viktigt att du kan formulera dig väl i skrift.

Personliga egenskaper
Du är trygg, stabil och har självinsikt. Ser relationer i sitt rätta perspektiv, skiljer på det personliga och professionella och har förmåga att sätta sig in i någon annans perspektiv eller situation utan att ta över personens känslor. Du tar ansvar för din uppgift, strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare. Du förblir motiverad även vid bakslag och arbetar på tills ärenden är avslutade eller resultat uppnådda.

Anställning och information
Det här är en tillsvidaretjänst. Tillsättning sker enligt överenskommelse.

Upplysningar om tjänsten lämnas av:
Enhetschef Maria Nilsson, 010-103 28 72.
HR-konsulter Anna Berggren 010-103 05 03 och Karoline Hammarström 010-103 82 21.

Facklig företrädare för SACO är Pamela Laihinen, 010-103 43 74.

Ansökan
Sista ansökningsdag är den 21 april 2014. Välkommen med din ansökan via vårt rekryteringssystem.

Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag, som Landstinget i Östergötland inte har avtal med, samt försäljare av ytterligare platsannonser.

Landstinget i Östergötland

Sammanfattning

Besöksadress

Österbymo
None

Liknande jobb


3 maj 2024