HR-specialist

HR-specialist

Arbetsbeskrivning

Letar du efter ett spännande och meningsfullt HR-jobb? Är du en person som känner arbetsglädje genom att uppnå mål tillsammans med dina kollegor? Vi är ett litet, härligt och energifyllt HR-team som arbetar nära våra verksamheter inom socialtjänst och arbetsmarknad - nu söker vi en ny kollega!

Arbetslivsförvaltningen är en av fyra förvaltningar i Borås Stad som arbetar med socialtjänst. Förvaltningen organiserar samhällsviktiga och engagerande verksamheter: socialtjänst i form av ekonomiskt bistånd, därtill arbetsmarknadsinsatser, flyktingmottagning, trygghetsinsatser, integration och nationella minoriteter, samhällsorientering, personliga ombud samt finskt förvaltningsområde. Förvaltningen ansvarar även för stadens feriearbeten.


Nyfikna, kreativa och målinriktade - det är så vi skulle beskriva vårt HR-team. Teamet består av HR-chef, HR-specialist och HR-administratör. På vår förvaltning kommer du snabbt nära både verksamhet och ledning. Förvaltningen har ca 230 medarbetare, 17 chefer och vi ansvarar även för stadens ca 400 arbetsmarknadsanställningar. Dessa anställningar är organiserade runtom i stadens förvaltningar och är en insats som syftar till att möjliggöra för individer att få en reguljär anställning. Arbetslivsförvaltningen är under en utvecklingsresa och som HR-specialist väntar dig en stimulerande och lärande miljö att arbeta i.

Vi har filosofin att vi genom samarbete uppnår det bästa HR-stödet för organisationen. Vi tänker ofta högt tillsammans och tar alla ansvar för ett klimat där vi känner oss trygga att bolla våra utmaningar och idéer med varandra. Vi tror att styrkan i arbetet kommer när vi tillsammans vänder och vrider på perspektiven i olika frågor, med målsättningen att hela tiden förbättra våra arbetssätt och metoder till värde för verksamheten. Inte minst vill vi uppleva arbetsglädje på vägen dit! Låter det som att du skulle trivas? Då tycker vi att du ska läsa vidare om dina kommande arbetsuppgifter!


Som HR-specialist i vårt team har du en konsultativ och stödjande roll för våra enhetschefer. Vi kan redan nu utlova att ingen av dina arbetsdagar kommer att vara den andra lik och att du kommer att lära dig nya saker varje dag. I rollen är du ett operativt stöd till våra enhetschefer, där du ger konsultation och service inom hela HR-området. Du är chefernas bollplank i arbetsrättsliga frågor, rehabiliteringsärenden, personalärenden, lönefrågor, arbetsmiljöfrågor och fackliga samverkansfrågor. Du håller regelbundnda månadsuppföljningar med cheferna samt informerar och utbildar dem i deras ledningsgrupper.

Utöver det operativa dagliga stödet har du också uppdraget att stötta verksamhetschefer och enhetschefer utifrån våra aktuella fokusområden. Inför 2023 är dessa kompetensförsörjning, arbetsrätt och arbetsmarknadsanställningar. Avseende området kompetensförsörjning ingår du i förvaltningens tvärprofessionella arbetsgrupp för kompetensförsörjning av socialsekreterare som leds av verksamhetschef. Inom området arbetsrätt är du med och tar fram utbildningsmaterial samt håller utbildningsinsatser inom förvaltningen. Du ingår i kommunens nätverk för HR-specialister och du samarbetar med kommunens centrala Personal- och förhandlingsavdelning.

Vi letar efter dig som är vår nästa talang inom HR. Din kunskapsgrund är en akademisk examen inom personal- och arbetslivsområdet. Kanske har du redan arbetat några år inom HR-området, eller så har du arbetat i andra yrken där du haft en serviceroll och mött människor. Det är av stor betydelse att du är en trygg person som genom tidigare yrkesroller har vanan att möta människor och agera professionellt. Din erfarenhet av detta kommer vi att sätta ett värde på, liksom att du har rätt mindset och filosofi när det gäller HR:s roll och förhållningssätt i en organisation. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom den kommunala sektorn.

HR-arbetet utgår till stora delar från lagar och avtal - men sällan är svaret så enkelt som svart eller vitt. För att lyckas i rollen behöver du därför vara en reflekterande person med förmåga att resonera ur olika perspektiv. Du är noggrann, tänker efter och bollar gärna med chef och kollegor. Samtidigt är du kreativ och inte rädd för att tänka annorlunda eller nytt! För dig är ett misslyckande ibland en förutsättning för utveckling och lärdom. Du delar med dig av både framgångar och utmaningar och vill utvecklas tillsammans med ditt team och cheferna du stödjer. Du är en trygg person som känner dig bekväm med att hantera svåra samtal eller personal- och disciplinärenden.

Du har ett intresse för verksamheten du stödjer och en ödmjuk förståelse för vad det innebär att arbeta som chef. Du är bra på att bygga goda relationer med de chefer och kollegor du arbetar med, och du förstår att tillit och förtroende i dessa relationer är viktigt i rollen som HR-specialist. Du kommer att få många frågor på ditt bord och förväntas ge god återkoppling till sina chefer. Således är det viktigt att du har förmåga att prioritera och strukturera ditt dagliga arbete.
I ditt personliga brev vill vi att du kortfattat beskriver vad just du kan bidra med i rollen samt vad som lockar dig att arbeta som HR-specialist i Borås Stad och i vårt HR-team. Vi ser fram emot att ta del av din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Borås Stad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 december 2022
  • Ansök senast: 8 januari 2023

Besöksadress

Se vår hemsida www.boras.se
None

Postadress

Stadsdelsförvaltningen Öster
1490, 50180

Liknande jobb


3 maj 2024