HR-specialist med inriktning arbetsmiljö

Arbetsbeskrivning

Botkyrka kommun är Stockholmsområdets femte största kommun med drygt 90 000 invånare. Omtalade kultur-, demokrati- och upplevelsesatsningar, expansivt näringsliv samt ung och internationell befolkning, gör Botkyrka till en händelse- och variationsrik kommun med plats för nytänkare.

Botkyrka kommun mobiliserar, med stöd av Sveriges kommuner och landsting (SKL) och Research Institutes of Sweden (RISE), för att förebygga sjukskrivning och stödja återgång i arbete för kommunens medarbetare. Vill du vara med och leda arbetet med att förbättra situationen på arbetsplatser med höga sjuktal?
Kommunledningsförvaltningens uppdrag är att vara ett professionellt ledningsstöd till kommunstyrelsen, nämnder och förvaltningar. HR-avdelningen är organiserad på kommunledningsförvaltningen och leds av HR-chefen. HR-avdelningen består av en HR-enhet som arbetar med strategisk utveckling av kompetensförsörjningsprocessen. Till HR-avdelningen tillhör även löneenhet-en. Det verksamhetsnära HR-stödet är decentraliserat under respektive för-valtning och består av ett 20-tal olika HR-funktioner. Vi samarbetar utifrån vår processorganisation, gemensamma utvecklingsprojekt, nätverk och mötes-arenor. Du kommer att rapportera till HR-chefen.

ARBETSUPPGIFTER
Botkyrka kommun söker nu fem personal-/beteendevetare eller motsvarande som i ett särskilt team har till uppgift att driva en insats för att identifiera och ge riktat stöd till arbetsplatser med hög och ökande sjukfrånvaro. Teamet införs med syftet att förebygga sjukskrivning och återfall i sjukskrivning genom att arbeta aktivt och strukturerat med de arbetsplatser som har störst behov utifrån ett organisatoriskt och socialt arbetsmiljöperspektiv.

Uppdraget innebär att:
• leda genomförandet av insatsen att ge riktat stöd till arbetsplatser med hög och ökande sjukfrånvaro i dialog med förvaltningarnas HR.
• Kontakta chefer för arbetsplatser med hög och ökande sjukfrånvaro och leda arbetet med att tillsammans med chef och anställda arbeta fram en handlingsplan för det systematiska arbetsmiljöarbetet genom att:
• Identifiera bakomliggande orsaker till sjukfrånvaron (med stöd av kartläggningsverktyg)
• Utveckla förslag på åtgärder på arbetsplatsen och prioritera vilka åtgärder som bör genomföras
• Planera för genomförandet av dessa åtgärder samt hur dessa ska följas upp
• Stötta arbetsplatsen i genomförandet av åtgärder samt uppföljningen av dessa. Utifrån uppnådda resultat stötta arbetsplatsen med att identifiera behov av eventuella förbättringar och ytterligare åtgärder
• Lyfta fram framgångsexempel

Du kommer att få stöd och handledning i ditt uppdrag, samt stöd från RISE i samarbete med SKL gällande utbildning, kompetensutveckling, metodstöd, handledning och vägledning.


KVALIFIKATIONER
Du ska ha högskoleutbildning med personal-/beteendevetenskaplig inriktning eller annan högskoleutbildning som är adekvat för arbetsuppgifterna och uppdraget.
Du ska ha kunskap och erfarenhet av arbetsmiljö och specifikt OSA (organisatorisk och social arbetsmiljö). Det är en fördel om du har erfarenhet av projektledning och förändringsledning samt vana att arbeta utifrån ett verksamhetsperspektiv. Har du kunskap och erfarenhet inom arbetsrätt och övriga personalfrågor är det meriterande.

Du är lyhörd och har en god förmåga att utveckla och underhålla tillitsfulla relationer – både med individer och över organisationsgränser. Du är strukturerad, har en förmåga att planera och prioritera effektivt för att lägga tid på rätt åtgärder för att åstadkomma bästa möjliga arbetsmiljö. Du är en övertygande och tydlig person som genom ditt engagemang entusiasmerar din om-givning. Du ser möjligheter, tar initiativ, vågar ställa krav och kan arbeta självständigt. Du motiveras av att arbeta i en organisation som präglas av stor mångfald där vi jobbar interkulturellt. Stor vikt kommer att läggas vid bedömning av personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Din arbetsplats blir kommunhuset i Tumba, nära pendeltåg och kossorna som betar på fälten utanför.Vår organisation ska kännetecknas av mångfald och återspegla samhällets struktur. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kommunikationschef Marica Nordwall
08-53061016
Rekryteringskonsult Jonatan Dahl
072-534 91 00
Rekryteringskonsult Lennart Rydén

HR-chef Ingrid wibom
0701859079
HR-specialist Annika Wärnsäter
070-188 69 46
Enhetschef kommunikations- och e-enheten Fredrik Gladh

Caroline Kock
08-50645021
Avdelningschef Sara Wrethed
0761-150196
Kommundirektör Mattias Jansson
08-530 610 00
Biträdande Förvaltningschef Andreas Liljenrud
070-180 56 24

Sammanfattning

Besöksadress

Munkhättevägen 45 TUMBA
None

Postadress

Munkhättevägen 45
Tumba, 14785

Liknande jobb


3 maj 2024