HR-strateg, inriktning kompetensförsörjning

HR-strateg, inriktning kompetensförsörjning

Arbetsbeskrivning

Skellefteå befinner sig mitt i en extraordinär samhällsomvandling, där Skellefteå och norra Sverige leder utvecklingen av en grön omställning. Här genomsyrar entreprenörsanda och visioner vårt näringsliv, vilket utmynnat i allt från världsomspännande exportindustrier till kreativa tjänsteföretag som får utmärkelser på lokala och globala scener. För att möta utvecklingen behöver invånarantalet växa med 25 procent på bara några år, därför är kompetensattraktion och inflyttning av högsta prioritet.

Vi söker nu en HR-strateg med inriktning mot kompetensförsörjning, som vill vara med och göra skillnad!

Personal och utveckling har det övergripande ansvaret för personalfrågor, innovation och verksamhetsutveckling med stöd av IT. Vi ansvarar för kommunens samtliga HR-processer och för att samordna och driva kommunens samlade personalpolitik. I uppdraget ingår också att leda kommunens arbete med kompetensförsörjning.

Välkommen till en arbetsplats där vi jobbar mest av allt för andra och varandra, alltid med ett hållbart perspektiv!

Urval och intervjuer kan komma att ske löpande så vänta inte med din ansökan!

ARBETSUPPGIFTER
Som HR-strateg jobbar du nära personalchef med övergripande och strategiska utvecklingsarbeten. Tillsammans med övriga HR-strateger och i samarbete med HR-chefer i verksamheten ansvarar du för att utveckla den kommunövergripande kompetensförsörjningsstrategin. samt finnas som stöd i förvaltningarnas arbete med att ta fram och realisera kompetensförsörjningsplanerna.

Kommunens definition av kompetensförsörjning samlas i fyra områden; attraktionen som arbetsgivare, rekrytering/bemanning, kompetensutveckling/livslångt lärande och hållbart arbetsliv. Ditt ansvarsområde blir framför allt rekrytering/bemanning, som bland annat inkluderar onboarding, introduktion, breddad rekrytering, vikariehantering, praktiksamordning, avslutshantering samt erbjudande och förmåner anpassat efter blivande och befintliga medarbetare.

En stor del av tjänsten kommer att bestå av att arbeta i projekt, arbetsgrupper eller nätverk och att driva utvecklingsarbete enskilt eller tillsammans med andra. Du förväntas exempelvis jobba tätt ihop med övriga strateger inom kompetensförsörjning samt att samarbeta med övriga representanter för kommunens förvaltningar, utbildningsaktörer, näringsliv, andra myndigheter och organisationer. Utöver detta får du möjligheten att delta i nätverk i syfte att kunna påverka kommunens kompetensförsörjningsutmaning.

KVALIFIKATIONER
Du har för uppdraget relevant högskoleutbildning och har tidigare jobbat med utveckling på strategisk nivå. Du har erfarenhet av arbete med HR-processer och hur de på bästa sätt utvecklas för att uppnå effekter i verksamheten. Det är meriterande om du har erfarenhet av att jobba i en större organisation. Du brinner för att utveckla arbetssätt och processer och har intresse för digitaliseringens roll i HR-processer. Som person är du driven och idérik, du har lätt för att skapa överblick och det är naturligt för dig att ha ett helhetsperspektiv. Du är van att samarbeta och har förmåga att skapa goda relationer med både interna och externa aktörer.

ÖVRIGT
Kommunledningskontoret arbetar för att utveckla hela Skellefteå med dialog, samverkan och delaktighet som verktyg.

Här ligger ansvaret för en rad övergripande frågor. Det handlar bland annat om kommunikation, personal, ekonomi, planering, samhällsutveckling och näringslivsfrågor.

Utöver det ska kommunledningskontoret vara kompetensresurs för kommundirektören, ledningsgruppen, förvaltningschefer och vd:ar för våra kommunägda bolag, så att kommunkoncernen utvecklas utifrån gemensamma visioner, mål och uppdrag.

Läs mer om Skellefteå här: http://portal.skelleftea.se/

Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.

Sammanfattning

Liknande jobb


3 maj 2024