HR-strateger, inriktning kompetensförsörjning och kompetensutveckling

HR-strateger, inriktning kompetensförsörjning och kompetensutveckling

Arbetsbeskrivning

Det händer mycket i Skellefteå. Här ska många fler människor leva och bo och just nu pågår arbetet för att möta utvecklingen. Kompetensförsörjning kommer att spela en viktig roll i den samhällsomvandling som nu sker. Vi söker därför två drivna HR-strateger som vill vara med och göra skillnad i en kommun med stark tillväxt och snabb utveckling. En HR-strateg med inriktning kompetensförsörjning och en HR-strateg med inriktning utveckling och lärande.

Med drygt 8000 medarbetare är Skellefteå kommun den största arbetsgivaren i Skellefteå. Vi jobbar mest av allt för andra och varandra och det gemensamma målet med vårt arbete är att kommunen ska fungera så bra som möjligt för alla som bor och verkar här. Tillsammans arbetar vi för att nå kommunens vision En hållbar plats för en bättre vardag.

Kommunledningskontorets avdelning Personal och utveckling har det övergripande ansvaret för personalfrågor, innovation och verksamhetsutveckling. På uppdrag av personalnämnden har avdelningen ansvar för kommunens samtliga HR-processer och för att samordna och driva kommunens samlade personalpolitik.

ARBETSUPPGIFTER
Som HR-strateg är du direkt underställd kommunens personalchef och har ett nära samarbete med andra professioner inom HR-området och övriga stödfunktioner. Som HR-strateg har du ansvar för att utveckla kommunens övergripande HR-processer och personalpolitik.

HR-strateg med inriktning mot kompetensförsörjning

Detta jobb har en bred inriktning mot kompetensförsörjning. Huvuduppdraget är att utifrån kommunens kompetensförsörjningsstrategi utveckla, samordna och driva aktiviteter för att klara kompetensförsörjningsutmaningen, som är starkt kopplat till den demografiska utvecklingen och stora industrietableringar.

I jobbet ingår också att:
• Ansvara för en kompetensförsörjningsstrategi utifrån insikter och behovsanalyser inom området.
• Stödja verksamheterna med kompetensförsörjningsplaner och samordna insatser kommunövergripande.
• Ansvara för interna nätverk och samarbete i kompetensförsörjningsfrågor mellan kommunens verksamheter.
• Samarbeta med t.ex. utbildningsaktörer, andra myndigheter och organisationer.
• Delta i externa nätverk där du kan påverka kommunens kompetensförsörjningsutmaning.



HR-strateg med inriktning mot utveckling och lärande

Detta jobb har fokus på utveckling och lärande. Huvuduppdraget är att arbeta för en organisation som går från kurs till livslångt lärande, samt att främja utveckling i en tillitsbaserad organisation.

I jobbet ingår också att:
• Ansvara för en kompetensutvecklingsstrategi som stärker ledarskap och medarbetarskap, utifrån insikter och behovsanalyser kring lärande och kompetensutveckling.
• Ta fram lärerbjudanden utifrån framtagen strategi.
• Utveckla och effektivisera processen för kompetensutveckling i Skellefteå kommun.
• Ansvara för interna nätverk och samarbeten i kompetensutvecklingsfrågor mellan kommunens verksamheter.
• Delta i externa nätverk och samarbeten i syfte att stärka Skellefteå kommun som en lärand organisation.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning utifrån uppdraget samt erfarenhet av att ansvara, driva och utveckla frågor inom kompetensförsörjningsområdet eller kring kompetensutveckling och lärande. Du bör även ha erfarenhet av att ha en strategisk roll i en större organisation samt vana att samordna och samverka med flera olika parter och verksamheter. För att lyckas i rollen behöver du ha ett genuint intresse av att utveckla arbetssätt och processer samt vara nyfiken på digitaliseringens möjligheter inom HR-området.

Som person är du driven och har förmåga att tänka och agera utanför etablerade strukturer och ramar. Du ser helheter och tänker långsiktigt och har förmåga att se större samband i små sammanhang. Att samarbeta och skapa förtroendefulla relationer till andra är för dig en självklarhet, liksom att ta till dig och dela med dig av kunskap till andra.

ÖVRIGT
Kommunledningskontoret arbetar för att utveckla hela Skellefteå med dialog, samverkan och delaktighet som verktyg.

Här ligger ansvaret för en rad övergripande frågor. Det handlar bland annat om kommunikation, personal, ekonomi, planering, samhällsutveckling och näringslivsfrågor.

Utöver det ska kommunledningskontoret vara kompetensresurs för kommundirektören, ledningsgruppen, förvaltningschefer och vd:ar för våra kommunägda bolag, så att kommunkoncernen utvecklas utifrån gemensamma visioner, mål och uppdrag.

Läs mer om Skellefteå här: http://portal.skelleftea.se/

Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.

Sammanfattning

Liknande jobb


3 maj 2024