Huvudföredragande till Kriminalvårdens personalansvarsnämnd

Huvudföredragande till Kriminalvårdens personalansvarsnämnd

Arbetsbeskrivning

Kriminalvårdens viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för fängelser, frivård, häkten och klienttransporter.

Kriminalvården söker en föredragande till personalansvarsnämndens (PAN) kansli. PAN har till uppgift att pröva frågor om disciplinpåföljder och skiljande från tjänst. PAN-kansliet, med huvudföredragande i PAN, är placerat på HR-avdelningen och rapporterar direkt till HR-Direktören.

ARBETSUPPGIFTER
Som huvudföredragande har du ansvar för det viktiga myndighetsgemensamma beredningsarbetet i Personalansvarsnämnden. I din roll har du ansvar att förbereda, föredra och bereda de ärenden som ska föredras i PAN och utarbeta förslag till beslut till ledamöterna i PAN. Du har ansvar för att utarbeta och kvalitetssäkra de beslutsunderlag som ligger till grund för PAN:s beslut, att organisera såväl förarbete som efterarbetet från PAN:s sammanträden och beslut. Du är som huvudföredragande ansvarig för att förarbetet håller hög kvalitet så att ledamöterna i PAN kan fatta väl avvägda beslut. Arbetet är ansvarsfullt och varierande. Du medverkar vid utredningar, formulerar förslag till beslut och ger vägledning i utredningar och ärenden som rör beredningen till de som ansvarar för utredningar. Du arbetar självständigt och under stort eget ansvar samt har många kontakter inom och utom myndigheten. Till din hjälp har du bl.a. ett administrativt stöd och de HR-experter som har ansvar för utredningar.

Utöver huvuduppgiften som huvudföredragande i PAN kommer arbetet även att omfatta ett uppdrag att vidareutveckla berednings- och beslutsprocesser i myndigheten tillsammans med berörda funktioner. Uppdraget omfattar att säkerställa att berednings- och beslutsprocesser är ändamålsenliga och att se över de interna styrdokument som reglerar arbetet. Det innebär att du parallellt med löpande uppgifter kommer att arbeta med utvecklingsarbete.

Anställningen är placerad vid huvudkontoret i Norrköping, men innebär tjänsteresor till Stockholm.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en mycket god analytisk förmåga, vilket innebär att se sammanhang och ha förmåga att identifiera, analysera och lösa komplexa rättsliga problem. Du har även en mycket god förmåga att samarbeta samt intresse av att handleda kollegor vad gäller beredning av ärenden och andra inom myndigheten som har behov av vägledning. I ditt arbete har du förmåga, vilja och intresse att åta dig andra arbetsuppgifter inom sakområdet och därigenom verka för att resultatet av personalansvarsnämndens verksamhet i dess helhet blir gott och kommer Kriminalvården till del. Vidare har du ett gott omdöme, vilket påverkar ditt uppträdande då du bemöter parter och andra som kommer att möta personalansvarsnämnden på ett korrekt, seriöst och balanserat sätt som inger högt förtroende. Ditt arbete styrs av etik och värderingar i avgörande situationer. Du arbetar med bibehållande av hög kvalitet och slutför ärenden inom rimlig tid. Detta inbegriper god förmåga att prioritera ärenden på ett lämpligt sätt och god förståelse för den arbetsinsats olika sakfrågor kräver.

För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi söker dig som har:
• Juristexamen
• Erfarenhet av kvalificerat utrednings- och föredragningsarbete
• Erfarenhet av samarbete med verksamhetsstöd
• Erfarenhet av att arbeta med utvecklingsarbete
• Mycket goda kunskaper om det rättsliga regelsystemet och dess tillämpning i statlig verksamhet
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift såväl skriftligen som muntligen

Det är meriterande om du har:
• Notarietjänstgöring, domarutbildning eller adjunktionsanställning
• Erfarenhet av juridiskt arbete inom Kriminalvården

ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande.
Säkerhetskontroll kommer att föregå beslut om anställning. Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. För tjänster med högre säkerhetsklass behöver du vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sektionschef, Utbildningsutvecklingssektionen Mikael Hurtig
011-496 36 18
Sektionschef. Tillgänglig v.29 Sofia Lindgren
077-22 80 800
Stf. enhetschef. Tillgänglig v. 30-31 Berit Sundvall
077-22 80 800
Stf. sektionschef. Tillgänglig v.32-33. Lena Månsson
077-22 80 800
Utbildningschef Martin Klaar
0734-442139
Förhandlingschef Susanne Svärd Elfström
011-496 32 23
Sektionschef Svante Karlsson
076-8030944
Enhetschef Ninni Valentin
077-22 80 800

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kriminalvården, HR-avdelningen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 januari 2021
  • Ansök senast: 10 februari 2021

Besöksadress

Slottsgatan 78 60180 NORRKÖPING
None

Postadress

Slottsgatan 78
NORRKÖPING, 60180

Liknande jobb


13 mars 2024