Hyresadministratör till Täby kommun

Hyresadministratör till Täby kommun

Arbetsbeskrivning

Söker du en utvecklande roll i en spännande verksamhet, där du dagligen får möjlighet att göra skillnad? Är du en erfaren hyresadministratör med god kunskap om och erfarenhet av hyresadministration, administrativ/ekonomisk uppföljning, systemvana och hyresjuridik? Då ser vi fram emot att höra av dig!

Enheten för Bostadsförvaltning i Täby kommun behöver stärka upp teamet med ytterligare en hyresadministratör som kan ta ansvar för bostad och lokalförvaltningens hyresadministration.

Vi är ett team om 5 personer, 3 bostadsförvaltare, 1 hyresadministratör och enhetschef som arbetar nära och hjälper varandra. Bostadsförvaltningen är en av fyra enheter på fastighetsavdelningen.

Urval och intervjuer sker löpande. Välkommen med din ansökan.


Om tjänsten
I rollen som hyresadministratör har du ansvar för ekonomiska transaktioner och analyser, hantera hyresavtal, samordna avtalsmöten med förvaltarna. I rollen ligger ett ansvar att effektivisera och automatisera fakturaflödet samt kvalitetssäkra och uppdatera fastighetsdata i fastighetssystemet. Du kommer att arbeta tillsammans med en kollega som idag har rollen som hyresadministratör och ni tillsammans kommer att arbeta med hyresadministrationen för enheterna lokal och bostad.

Dina arbetsuppgifter i huvudsak
• Planera, organisera och prioritera det löpande hyresadministrativa arbetet affärsmässigt och effektivt
• Hantera hyresrelaterade handlingar (hyresavtal, hyreskontrakt, hyresaviseringar, uppsägningar mm) i kommunens olika stödsystem
• Ta fram regelbunden rapportering kring nyckeltal (beläggning, hyresintäkter, hyresskulder mm)
• Uppdatera och säkerställa fastighetsdata i fastighetssystemet
• Hyressättning och hyresberäkningar
• Framtagning av hyreskontrakt
• Hyresavtalsbevakning
• Löpande bidra i utvecklingen av hyresrelaterade policys och processer
• Samarbeta och bygga goda relationer med berörda parter



Vem är du?
Vi söker dig med eftergymnasial utbildning inom ekonomi, redovisning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Du behöver ha minst 3 års erfarenhet att söka och administrera hyresrelaterade handlingar och uppgifter i olika stödsystem som ekonomi-, redovisnings- och/eller affärssystem. Dina kunskaper i Excel är mycket bra och har du arbetat i Fastighetssystemet LEB är det en fördel. Du har god kunskap inom hyresjuridik samt handläggning av juridiska ärenden inom området, t ex inkassoärenden.

Du har god erfarenhet av att regelbundet sammanställa aktuella beslutsunderlag och rapporter som t ex relevant ekonomisk uppföljning kring boenden (hyresintäkter, hyresskulder mm) och nyckeltal.

Vi vill att du har några års erfarenhet av hyressättning och hyresberäkningar, samt är van att ta fram hyreskontrakt. Du behöver ha erfarenhet av hyresavtalsbevakning och vara van att hantera hyresgästrelaterade handlingar som hyresaviseringar, hyreskontrakt, uppsägningar, störningsanmälningar, nycklar etc.

Du är affärsmässig och strukturerad samt planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Ekonomisk medvetenhet är viktigt då du kommer att ha fokus på kostnader, intäkter och effektivitet ur ett fastighetsekonomiskt perspektiv. Som person är du även noggrann och har en lösningsorienterad läggning. Du är tydlig och prestigelös i din kommunikation och i dina förväntningar på dig själv och din omgivning. Du drivs av att nå uppsatta mål och bidra till enheten och avdelningens mål. Du är mån om att skapa goda relationer med berörda parter. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Om verksamheten
Förutom ett intressant, utmanande och meningsfullt arbete erbjuder Täby kommun också en arbetsplats med en positiv anda samt service och bemötande i fokus. Om Täby kommun Täby är en av Sveriges mest välskötta kommuner med stor valfrihet, välfärdstjänster av hög kvalitet, attraktivt näringslivsklimat och stabil ekonomi. Skolorna i kommunen uppvisar toppresultat, förskolorna erbjuder en trygg och stimulerande miljö och vid kommunens äldreboenden är nöjdheten stor. Läget är attraktivt med närhet till både Stockholm och Arlanda, samtidigt som tillgången till skog, hav och strövområden ger möjlighet till naturupplevelser och rekreation. Täby utvecklas med nya attraktiva och trygga miljöer och genom att befintliga områden vidareutvecklas - hållbart, med omsorg om kulturarv och där större sammanhängande grönområden värnas. Halva Täby ska vara grönt och hela Täby hållbart. Trafik och infrastruktur ska fungera i vardagen och utvecklas för framtiden.

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Arkestål

Mikael Andersson
mikael.andersson@poolia.se
Lovisa Stehn
lovisa.stehn@poolia.se
Andrea Bergkvist

Staffan Rosenberg
08-555 65239
Mikael Andersson

Eva Nilsson
08-555 65 312
Petra Fryxell
08-555 652 25
Jessica Heikkilä
08-555 650 26
Eva Nilsson

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Poolia Office Professionals AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 januari 2024
  • Ansök senast: 30 januari 2024

Besöksadress

Kungsgatan 57 A, Box 207
None

Postadress

Kungsgatan 57 A, Box 207
Stockholm, 10124

Liknande jobb


Kommersiell uthyrare

Kommersiell uthyrare

9 februari 2024

27 februari 2023

Intendent/fastighetsstrateg

Intendent/fastighetsstrateg

13 september 2022

Lokalintendent till Kungsholmens stadsdelsförvaltning

Lokalintendent till Kungsholmens stadsdelsförvaltning

16 juni 2020