Hyresjurist

Hyresjurist

Arbetsbeskrivning

Lokalförvaltningen skapar miljöer där livet får ta plats genom att bygga, anpassa och förvalta lokaler och boenden för Göteborgs Stads verksamheter. Vi är en av Sveriges största förvaltare av offentliga lokaler. Varje dag är 150 000 göteborgare verksamma i skolor, förskolor, kontor och äldreboenden som vi sköter om.

ARBETSUPPGIFTER
Fastighetsavdelningen har rollen som fastighetsägare och ansvarar för att tillhandahålla ändamålsenliga lokaler med god teknisk status och nöjda hyresgäster. Detta uppnås genom ett nära samarbete med våra hyresgäster och dess verksamheter, lokalförvaltningens övriga avdelningar och andra aktörer i staden. Fastighetsavdelningen är internt beställare av investeringsprojekt, planerade underhållsåtgärder, reparationer samt tillsyn och skötsel.

Vi söker nu en hyresjurist till fastighetsstaben på fastighetsavdelningen. Arbetet som hyresjurist på fastighetsavdelningen består av att handlägga hyresjuridiska frågor i nära samarbete med avdelningens övriga jurister, förvaltare och ledning. I uppdraget ingår också att stödja hela förvaltningen med juridisk rådgivning, främst inom hyresjuridik. Genom detta arbete bidrar du till att skapa största möjliga nytta för förvaltningen och bidra till dess måluppfyllelse. I rollen samverkar och samarbetar du med övriga avdelningar/områden/enheter inom lokalförvaltningen samt med övriga förvaltningar i Göteborgs Stad på ett processorienterat sätt.

Dina arbetsuppgifter;
• Genomföra omförhandlingar/hyresförhandlingar av hyresavtal avseende inhyrt och uthyrt lokalbestånd.
• Hantera uppsägningar från externa hyresgäster i det egna beståndet samt hantera uppsägningar avseende inhyrda lokaler
• Hyra ut och hyressätta lokaler i eget bestånd till externa hyresgäster.
• Driva hyresjuridiska ärenden i nära samarbete med förvaltare och ledningen.
• Löpande avtalsförvaltning i form av arkivering, avtalstolkning etc.
• Omvärldsbevaka och följa branschutvecklingen.
• Ansvara för att upprätthålla och utveckla rutiner och styrande dokument inom området
• Representera lokalförvaltningen/nämnden i hyresnämnden enligt delegationsordning




KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har examen från juridisk högskoleutbildning. För att passa in i rollen som hyresjurist hos oss på lokalförvaltningen är det viktigt att du tidigare har arbetat med förhandlingar och har erfarenhet av fastighetsbranschen samt hyreslagstiftning. Tjänsten kräver även att man har erfarenhet av arbete med utredningar och juridiska avtalsfrågor. Vidare är det viktigt att du har erfarenhet av arbete i en processorienterad organisation.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i politisk styrd organisation.

Vi ser även att du:
• Arbetar utifrån kundperspektiv med ett lösningsorienterat förhållningssätt
• Van att arbeta självständigt
• Strukturerad och noggrann
• God kommunikativ förmåga i både tal och skrift
• Förmåga att skapa förtroendefulla relationer
• Förmåga att planera och prioritera
• Analytisk förmåga
• Utvecklingsinriktad
• Samarbetsinriktad


ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierade kompetenser. Vi arbetar i trevliga lokaler och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykel förmåner. Vi på Lokalförvaltningen arbetar för ett hållbart arbetsliv. Med detta menar vi att du skall kunna kombinera ett spännande och givande yrkesliv med ett hållbart och rikt liv utanför arbetet. Vi strävar efter att ha en jämn fördelning mellan kvinnor och män och en spridning när det gäller ålder på enheten. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Fastighetsekonom/controller

Fastighetsekonom/controller

3 april 2024

Building economist Position

12 februari 2024