Information Management Specialist till UNDP projekt i Jemen

Information Management Specialist till UNDP projekt i Jemen

Arbetsbeskrivning

Introduktion:
MSB söker en Information Management Specialist till UNDP:s ”Emergency Mine Action Project” i Jemen.
Syfte och bakgrund.
Jemen har drabbats av många konflikter sedan andra världskriget och varje konflikt har lämnat efter sig spår av minor, granater och ammunition mm. Den nuvarande konflikten har pågått sedan 2015 och den pågående striden har öppnat upp för att flera olika rebellgrupper har fått större spelrum i skuggan av kriget. Befolkningen drabbas och det mänskliga lindandet är stort med en utbredd hunger, brist på medicinskt stöd, sjukdomar som sprids och en ekonomi i kris.
Som ett resultat har UNDP utvecklat ett mångfacetterat stöd, det s.k. ”Yemen Resilience-program” där det nationella stödet inom ”Mine action” är en viktig pelare. De största samarbetsparterna för UNDP i dessa frågor är NMAC (National Mine Action Center)som ansvarar för bl.a. Policys och inriktning, samt YEMAC (Yemeni Executive Mine Action Center) som ansvarar för genomförande och koordinering av minåtgärderna i landet.
UNDP skalar nu upp sin kapacitet för att möta behoven av att nå de långsiktiga målen, utveckla åtgärder och hantera föroreningar mm. UNDP förstärker därför sin verksamhet med en Information Management Specialist med placering i Aden.
Under vägledning från CTA kommer du att arbeta i nära samarbete med samarbetspartners inom YEMAC och övriga partners inom sektorn för minhantering, för att tillsammans samordna, förstärka och utveckla IM-processerna för parterna.
Du kommer vara ansvarig för IM-systemet, som är ett stöd för explosiv riskhantering och riskutbildning i Jemen samt jobba för att de övergripande målen för ”Emergency Mine Action Project” uppnås.
Arbetsuppgifter:
Din roll är att bidra med din specialistkunskap till YEMAC och övriga partners inom sektorn för minhantering, gällande IM-system för att säkerställa en effektiv och korrekt minhantering. Du ska också kunna ge stöd i projekt- och bidragshanteringen. Utöver detta ska du också utbilda och vägleda IM-systemets användare samt övervaka all utbildning av systemet för att säkerställa kvalitén.
Du kommer:
Ansvara för IM-personalen på plats och ha det övergripande ansvaret för design, implementering och underhåll av IM-systemet och dess arkiv.
Utvärdera IM-behoven inom sektorn för minhantering i Jemen, med särskilt fokus på YEMAC och utveckling av nationella organisationers aktiviteter för att tillgodose deras IM-behov, som identifierats i utvärderingen.
Koordinera installationen av IM-systemet, utveckla databasen och se till att det övergripande systemet är operativt och uppfyller projektets operativa behov. Koordinera distributionen av alla IM- och GIS-funktioner samt upprätta en uppdateringsmekanism.
Säkerställa ett framgångsrikt genomförande av informationshanteringen så att projektledare, operativ ledning och programansvariga förses med uppdaterad och bred operativ information genom ex, listor, rapporter och kalkylblad.
Säkerställ att data från IM-systemet är korrekt och återspeglar den data som samlats in från fältet samt att IM-systemet underlättar arbetet med kartläggning, godkännande- och riskutbildningsaktiviteter samt kvalitetshanteringen av dessa.
Fungera som en kontaktpunkt vid undersökningar och kartläggningar av data för fältpersonalen. Utveckla rapporteringsverktyg för farliga-, olycksfalls- och godkända områden. Du ska också kvalitetssäkra data från minfält, farliga områden och olycksfallsundersökningar. Analysera och uppfatta trender som kan vara användbara i arbetet kring planering och prioriteringar.
Samarbeta med relevanta partners och intressenter, inklusive nationella-, regionala- och lokala myndigheter, icke statliga organisationer (NGO), kommersiella entreprenörer och FN organisationer m.fl.

Övriga krav:
Erfarenhet av hantering av webbaserade IM-system.
Tidigare erfarenhet av att arbeta i ett FN-uppdrag eller erfarenhet av att bo och arbeta i liknade länder eller samhällen är önskvärt.
Kunskap om FN och UNDPs processer och arbetssätt är meriterande.
God förmåga att arbeta både självständigt och tillsamman med andra.
Svenskt medborgarskap är nödvändigt för detta uppdrag.



Profil:
Vi söker dig som:
Är en person som förstår, respekterar och agerar i enlighet med MSB:s mandat och värderingar.
Har förmågan att etablera och upprätthålla goda och effektiva arbetsrelationer med kollegor, chefer, externa partners, mottagande organisation och regering.
Kan ta egna initiativ för att lösa uppgifter och problem, både på ett praktiskt och analytiskt plan. Du är också mycket flexibel och har förmågan att kunna arbeta i kriser och i svåra förhållanden där fokus och arbetstakt ofta förändras på grund av ändrade prioriteringar.
Är bra på att kommunicera och nå ut till andra, både muntligt och skriftligt, och har en god pedagogisk förmåga.

Anställningsvillkor:
MSB värnar om vår personals välmående och erbjuder tillgång till hälso- samt säkerhetsstöd dygnet runt under insatstiden.
Längd 12 månader, med önskad start under januari.
Fast månadslön (skattepliktigt). + Merkostnadstillägg.
MSB bekostar logi av lämplig standard samt står för resa tur och retur och 3 semesterhemresor under kontraktstiden. Du täcks också av följande försäkringar Personskadeavtal, grupplivförsäkring, URA-försäkring samt kompletterande egendomsförsäkring.
R&R enligt UNDP regler. För närvarande 9 dagar R&R var 28e dag. (Viss flexibilitet finns med anledning av de regler man behöver ta hänsyn till pga Covid-19).
Medborgarskap: Svensk.

Sammanfattning

Postadress

NORRA KLARAGATAN 18
KARLSTAD, 65181

Liknande jobb


Informationssäkerhetsspecialist

Informationssäkerhetsspecialist

27 mars 2024

11 mars 2024

22 februari 2024

15 februari 2024