Informationssäkerhetsansvarig till Socialstyrelsen

Arbetsbeskrivning

Socialstyrelsen fortsätter att utveckla ledningssystemet för informationssäkerhet och vi söker dig som vill bidra till att förbättra, samordna och följa upp vårt informationssäkerhetsarbete. I rollen som informationssäkerhetsansvarig har du det övergripande ansvaret för informationssäkerhetsarbetet på myndigheten och du ska verka för att det koordineras i samtliga delar av verksamheten. Du ansvarar för att samordna och utveckla arbetet kring krav, riktlinjer och rekommendationer inom ramen för gällande ISO-standarder och Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps föreskrifter. I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att utveckla och förvalta ledningssystemet för informationssäkerhet samt att stödja, utbilda och vägleda organisationen. Du ska regelbundet följa upp och analysera ledningssystemets effektivitet och återrapportera till myndighetens ledningsgrupp. Arbetet bedrivs i nära samarbete med myndighetens olika verksamheter, exempelvis avdelningarnas informationssäkerhetssamordnare, it-säkerhetsansvarig och dataskyddsombud.

Vi söker dig som har

• akademisk utbildning eller annan utbildning som myndigheten bedömer relevant
• flerårig och aktuell erfarenhet av att arbeta med informationssäkerhet enligt gällande ISO-standarder
• flerårig erfarenhet av att arbeta med riskbaserat informationssäkerhetsarbete, hot- och riskanalyser.

Du kommer till stor del arbeta gentemot hela organisationen och tillsammans med andra funktioner. Du behöver därför vara duktig på att kommunicera och skapa engagemang, ha en helhetssyn samt bidra till ett gott samarbete på olika nivåer. Du har en arbetshistorik som visar på din goda förmåga att självständigt ta dig an komplexa uppgifter och driva dem framåt och i mål. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har

• erfarenhet av informationssäkerhetsarbete inom offentlig sektor
• erfarenhet från projektledning.

Anställningsinformation
Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid, med provanställning i sex månader. Din tjänstetitel blir utredare med placering på avdelningen för Verksamhetsutveckling, stöd och service vid enheten Registratur, i Stockholm.

Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. Du måste därför vara svensk medborgare.

Välkommen med din ansökan senast den 12 september 2022. Du behöver inte bifoga något personligt brev men vi vill att du svarar på våra urvalsfrågor. Av din ansökan ska det framgå på vilket sättt du motsvarar kravprofilen. Ange diarienummer 2.6.1-26145/2022.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Elisabeth Ljungberg. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Katarina Isdahl. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Frida Raft för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Om Socialstyrelsen

God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 augusti 2022
  • Ansök senast: 12 september 2022

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024