OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Bolagsverket granskar, registrerar och informerar för ett enkelt företagande och ett rättssäkert näringsliv. Vi registrerar företag och tar emot årsredovisningar. Hos oss kan du söka och köpa företagsfakta från våra register. Vi finns i Sundsvall - Norrlands huvudstad - och är drygt 500 anställda. Våra värdeord kompetens, engagemang och kundnytta, vägleder oss i vårt arbete. Vi strävar efter att vår arbetsplats ska spegla mångfalden i samhället, dessutom vill vi inspirera till goda levnadsvanor och ökat hälsomedvetande hos våra anställda.
Bolagsverkets mål är bland annat att det ska vara enkelt att starta och driva företag i Sverige. Vill du vara med och skapa förutsättningarna för det är det här jobbet för dig! Vi erbjuder ett arbete i en dynamisk miljö med krav på flexibilitet och kompetens och med stora möjligheter att själv få påverka sin roll.
ARBETSUPPGIFTER
Vi behöver förstärka vår organisation med en informationssäkerhetssamordnare som har lång erfarenhet inom området informationssäkerhet. Det är en ny roll som du med erfarenhet och idéer kan få möjlighet att vara med och utveckla.
För Bolagsverket är utveckling och ständiga förbättringar en naturlig del av vardagen, allt för att skapa en enklare vardag för företagaren. I det utvecklingsarbetet, tillsammans med det dagliga arbetet, är det väsentligt att säkerställa att informationssäkerheten omhändertas på bästa sätt.
Som informationssäkerhetssamordnare ansvarar du för att leda och driva det övergripande arbetet med informationssäkerhet. Du har dessutom ett specifikt ansvar för delområdet informationssäkerhet på organisatorisk nivå.
I ansvaret ingår bl. a. följande:
- Riskanalyser
- Informationsklassning
- Kontinuitetsplanering
- Incidenthantering
- Interna styrdokument
- Utbildning
I ditt uppdrag ingår även omvärldsbevakning inom aktuellt område och samverkan med andra myndigheter och intresseorganisationer.
I ditt arbete har du många kontakter - både internt och externt. Resor förekommer.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning inom området eller dokumenterad erfarenhet som vi bedömer likvärdig.
Vi vill att du har flera års dokumenterad erfarenhet av arbete med informationssäkerhetsfrågor inom större organisationer, helst inom offentlig förvaltning och företrädesvis inom det statliga området.
Du har ett strukturerat arbetssätt och vana av att dokumentera och ta fram styrdokument. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att lyckas i rollen ska du vara en god kommunikatör som på ett pedagogiskt och övertygande sätt kan nå ut med budskap, engagera samt skapa delaktighet och förståelse för dina frågor. Det kräver att du har ett stort intresse för informationssäkerhet och att du har en vilja att utveckla området. Du är nyfiken samt har eget driv, är handlingskraftig och lösningsorienterad samt kommer till avslut.
Då du har en samordnande roll är det en förutsättning att du är en god lagspelare och är smidig i relationer. Du ska ha förmåga till helhetsfokus utan att göra avkall på viktiga detaljer.
Det är positivt om du tidigare haft en samordnande funktion, har arbetat i nätverk med andra myndigheter och vi ser gärna att du har någon av följande certifieringar: CISA, CISM, CRISC.
ÖVRIGT
Tjänsten är placerad i Sundsvall.
I denna rekrytering samarbetar vi med Experis.
Vi har gjort vårt media- och kanalval och undanber oss erbjudanden om ytterligare rekryterings- och annonseringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef omvärldsanalysenheten Monica Grahn
060-18 44 92
Fackliga representanter för SACO, SEKO och ST
0771-670 670
Enhetschef Samverkansenheten Annika Follin
060-18 41 02
Stf avdelningschef/enhetschef Bo Lagerqvist
060-18 40 08
Enhetschef för digital tjänstedesign Aastrup Kristin
060-184662