Informationssäkerhetsspecialist sökes

Informationssäkerhetsspecialist sökes

Arbetsbeskrivning

Tradition i utveckling. Statens fastighetsverk förvaltar en mångfald av statligt ägda fastigheter – däribland regeringsbyggnader, domstolar, slott och kungsgårdar, teatrar, museer, ambassader samt en sjundedel av landets yta bestående av skog och mark. De är en del av vår gemensamma historia och framtid. Vi äger allt detta tillsammans och SFV:s uppgift är att förvalta och utveckla detta på ett långsiktigt hållbart sätt. 

SFV är inne i ett utvecklingsarbete som syftar till att förändra och stärka vår organisation, styrning och förvaltningskultur. En ny struktur för SFV:s ledning och organisation trädde i kraft den 1 januari 2019 men arbetet med att förtydliga gränssnitt mellan avdelningar, staber, enheter, funktioner och roller fortsätter.

Ledningsstöd ansvarar övergripande för myndighetens arbetssätt och roll som förvaltningsmyndighet. Ledningsstöd ansvarar för stöd till GD och samordning av GD-möten, arkiv och registratur, samordning av utlämnande av allmänna handlingar samt utveckling och kvalitetssäkring av myndighetens förvaltning av information, förvaltningsrättsliga frågor och stöd till myndigheten i rättsliga frågor i den del de inte hör till Fastighetsrättsenhetens ansvarsområde, samordning av besvarande av allmänna remisser och myndighetens krisberedskap, informationssäkerhet, säkerhetsskyddsfrågor samt samordning och utveckling av arbetet med övriga säkerhetsfrågor. Inom Ledningsstöd finns enheter som leds av enhetschefer. Vi söker nu en informationssäkerhetsspecialist till säkerhetsskyddsenheten.

Säkerhetsskyddsenheten ansvarar för det övergripande säkerhetsskyddsarbetet på SFV och stödjer hela myndigheten i frågor kring säkerhetsskydd för konsulter, entreprenörer samt personal. Enheten ansvarar även för säkerhetsrelaterat administrations- och metodarbete. Rollen som informationssäkerhetsspecialist kommer organisatoriskt ligga under säkerhetsskyddsenheten och rapporterar både till myndighetens säkerhetsskyddschef och till myndighetens säkerhetschef.

Din roll

Rollen som informationssäkerhetsspecialist innehåller styrande, rådgivande, utvecklande och samordnande arbetsuppgifter. Att stödja organisationen i det pågående utvecklingsarbetet och föra myndigheten framåt inom informationssäkerhetsområdet är en central del i rollen.

Som specialist inom informationssäkerhet kommer du bland annat att leda arbetet med att säkra informationssäkerheten hos oss samt stödja verksamheten med expertkunskap inom området. Du arbetar i en utåtriktad roll och har många olika kontaktytor både internt och externt.

Rollen kommer att:


• Utveckla och förvalta myndighetens ledningssystem för informationssäkerhet
• Ta fram, införa och utveckla styrande dokument inom ledningssystemet såsom policys, riktlinjer och rutiner.
• Genomföra riskanalyser
• Utbilda och stödja verksamheten inom informationssäkerhetsområdet
• Delta i projekt, samverkansforum och i processarbetet
• Säkerställa att regler och processer efterlevs
• Förvalta rutiner för incidenthantering inom informationssäkerhetsområdet

Din profil


Vi söker dig som har:


• högskoleutbildning inom informationssäkerhet eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
• flera års erfarenhet av arbete inom informationssäkerhet enligt MSBFS 2016:1 och den svenska och internationella standardserien SS-ISO/IEC 27001 och 27002.
• erfarenhet av att ta fram och utveckla styrande dokument som riktlinjer, klassificeringsmodeller och hanteringsregler
• erfarenhet av att implementera ledningssystem för informationssäkerhet
• god kunskap om säkerhetsskyddslagen
• arbetat med säkerhetskyddslagen utifrån ett informationssäkerhetsperspektiv
• mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift

Det är meriterande med:


• kunskap om offentlighets- och sekretsslag (OSL)
• erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning
• erfarenhet av säkerhetsskyddsarbete

Vi kommer fästa stor vikt vid de personliga egenskaperna. I rollen som informationssäkerhetsspecialist krävs god samarbets- och kommunikationsförmåga. Då rollen innebär en hel del administrativt arbete som exempelvis framtagande av styrdokument ser vi att det är viktigt att rollen är självgående och arbetar resultatfokuserat.

Mer information
Vi tillämpar normalt 6 månaders provanställning.

Tjänsten är placerad i Stockholm och våra fastigheter finns över hela landet. B-körkort är ett krav då det ingår resor i tjänsten. 

En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap.
Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen.

Fackliga representanter för SACO, SEKO och OFR nås via vår växel, 010-478 70 00. Mer information om SFV hittar du på www.sfv.se. 

Statens fastighetsverk erbjuder en attraktiv arbetsplats som eftersträvar jämn könsfördelning och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten. Vi är stolta över att vara statsanställda och få bidra till en positiv samhällsutveckling.

Sista ansökningsdag är 2020-12-31 och vi ser fram emot din ansökan och CV. Välkommen till oss!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens fastighetsverk
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 december 2020
  • Ansök senast: 10 januari 2021

Liknande jobb


28 maj 2024

24 maj 2024

Säkerhet- och beredskapssamordnare

Säkerhet- och beredskapssamordnare

23 maj 2024

Frivården Göteborg söker underrättelseoperatör

Frivården Göteborg söker underrättelseoperatör

23 maj 2024