Inköpare till SAAB

Arbetsbeskrivning

Är du inköpare? Vill du arbeta i en dynamisk och internationell miljö på ett företag som ser mångfald som en tillgång och där du som medarbetare får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter? Då kan det vara dig vi söker!

Nu söker vi Inköpare inom Supply Chain till produktionen i Järfälla.

Om företaget
Saab är ett globalt försvars- och säkerhetsföretag verksamt inom flyg-, land- och marinförsvar, civil säkerhet och kommersiell flygteknik. De är 14 700 medarbetare och har verksamhet på alla kontinenter. Tekniskt är de ledande inom många områden och en femtedel av intäkterna går till forskning och utveckling.

Saab är också ett möjligheternas företag. Ett företag som ser mångfald som en tillgång och där du som medarbetare får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter. Det är också ett företag som respekterar varje människas behov av ett liv utanför arbetet.


Dina arbetsuppgifter
Inom enheten Sourcing & Production innefattas inköp inom flera olika fokusperspektiv; kategori, projekt, strategiskt och operativt.

Som inköpare inom Supply Chain har du det operativa inköpsansvaret för att säkerställa leverans av i huvudsak planlagt behov till vår produktion, som präglas av ett stort projektfokus. Du kommer att bli del av ett team som köper in material till såväl prototyper som mindre serieproduktion av tekniskt komplexa lösningar, vilket ställer stora krav på kvalitet, flexibilitet och snabbt agerande hos såväl leverantörer som inköpare.

Du förväntas kunna hantera inköp av såväl standardkomponenter som tillverkning av komplexa kundspecifika produkter och du bör med relativ lätthet kunna manövrera mellan uppdrag av olika karaktär.

Då Saab verkar inom en industrisektor som är föremål för exportkontroll behöver du på en övergripande nivå förstå syfte och målsättning med detta och ha en förmåga att snabbt sätta dig in i, och agera efter, relevanta regulatoriska krav.

Dina löpande arbetsuppgifter blir i huvudsak följande:

• Inköp av material och tjänster utifrån planlagt behov
o RFQ (vid behov)
o Orderläggning
o Leveransbevakning
o Reklamationshantering (vid behov)
o Hantering av blockerade fakturor (vid behov)
• Eftermarknadsbeställningar
o Orderläggning
o Inhämta kostnadsförslag
o Leveransbevakning
o Löpande återkoppla till kundansvarig
o Hantering av blockerade fakturor (vid behov)
• Registervård
• Leverantörsuppföljning
• Flödesoptimering

Dina viktigaste gränssnitt, förutom självklart leverantörerna, kommer du att ha inom funktionerna Planering, Strategiskt Inköp, Projektkontoret och Exportkontrollen.
Ett intensivt arbete med att samordna och likrikta processerna inom hela Surveillance pågår och inom Inköp finns ett tätt samarbete med kollegor i Göteborg.


Din profil
Saab Surveillance har genomgått ett antal förändringar, såväl organisatoriska som process- och systemrelaterade under senare år, och har övergripande en relativt låg mognadsgrad inom inköp. Du behöver därför ha förmåga att manövrera med säkerhet och pondus, samt göra korrekta avvägningar även när alla instruktioner och gränssnitt inte är helt tydliga.

För att lyckas och trivas hos oss tror vi även att du är en prestigelös och lösningsorienterad lagspelare som kan konsten att agera i nuet med bibehållet fokus på målbilden. Du behöver vara ansvarstagande, proaktiv och ha en positiv inställning.

Du kan vara såväl en yngre driven person med en relevant högskoleexamen i närtid, som en äldre person med en gedigen inköpserfarenhet i ryggen. Du bör trivas med pulsen i en produktionsmiljö och ha en god förståelse för vilka faktorer som styr inköp inom Supply Chain, samt självständigt kunna driva ditt flöde för att säkerställa god leveransprecision.

Erfarenhet av inköpsarbete inom försvars-, läkemedelsindustri eller annan starkt reglerad verksamhet är meriterande, liksom erfarenhet av och/eller intresse för rollen som Exportkontrollombudsman.

Du kommer att ha många interna och externa kontakter och vi lägger hög vikt vid din kommunikativa förmåga i tal och skrift.

Du behöver kunna kommunicera obehindrat på svenska och engelska i tal och skrift.

Erfarenhet av arbete i affärssystemet IFS är starkt meriterande då det är där du kommer att hantera huvuddelen av ditt dagliga flöde.

Vi förutsätter att du arbetar obehindrat och med goda kunskaper inom MS Office.

Tjänsten innebär arbete som omfattas av försvarssekretess. Därför krävs att du genomför och godkänns i en säkerhetsprövning gjord av myndighet.


Ansökningsförfarande
Då behovet är omgående sker urval och intervjuer löpande. Tveka därför inte på att skicka in din ansökan redan idag. Vi tar endast emot ansökningar via vår hemsida www.industrikompetens.se.

Vid frågor angående tjänsten vänligen kontakta ansvarig rekryterare Rebecca Ring på mailadress rebecca.ring@industrikompetens.se

Väl mött med din ansökan!

Om oss
Industrikompetens och Skill jobbar med kort- och långsiktig kompetensförsörjning. Vårt tjänsteutbud består av Rekrytering och Bemanning och våra kunder finns främst inom industri och IT. På uppdrag av våra ägare är vi djupt engagerade i utbildningar och kompetensförsörjningsfrågor och fungerar som en naturlig samlingspunkt för våra kund- och ägarföretag genom våra olika nätverk.

Kontaktpersoner på detta företaget

Susanne Dahl
0730- 72 66 37
Linda Strandman

Lotta Weberg Hoff
0767-781502
Linda Strandman
076-778 15 10
Patrik Funke
076-778 15 29
Jessica Jacobsson
013-32 94 02
Patrik Funke
013-32 94 22
Jessica Jacobsson
013-329402
Linda Strandman
0767781510
Tobias Knutson
013-32 94 23

Sammanfattning

Besöksadress

Djurgårdsgatan 56, Linköping
None

Postadress

Djurgårdsgatan 56
Linköping, 58229

Liknande jobb


INKÖPARE

24 april 2024

Category Manager

Category Manager

24 april 2024

Indköpare

23 april 2024