Inköpsanalytiker till Luleå kommun

Inköpsanalytiker till Luleå kommun

Arbetsbeskrivning

Gillar du att analysera och dra slutsatser utifrån fakta? Känner du dig bekväm med att hantera stora datamängder och att finna lösningar? Vill du arbeta i ett kreativt team med spännande uppdrag? Då kan det vara dig vi söker!

Luleå har både storstadens utbud och småstadens närhet. En hållbar kuststad med nytänkande näringsliv, universitet med forskning i världsklass och en naturnära livsmiljö som ger det bästa av alla årstider. Luleå kommun är en av Norrbottens största arbetsgivare med ungefär 7 000 medarbetare. Alla våra 300 yrken har något gemensamt; vi har stor betydelse, vi gör skillnad och vi skapar värde och livskvalitet för kommunens 78 500 invånare. Med andra ord så spelar vi en viktig roll. Varje dag, året om, för Luleå. Vill du också spela roll?

På inköpsenheten är uppdraget att skapa hållbara affärer utifrån verksamhetens behov och näringslivets möjligheter. Uppdraget är en viktig del i den förändringsresa som Luleå kommun har påbörjat och för att lyckas med detta behöver vi hitta en driven, engagerad och skarp Inköpsanalytiker som kompletterar vår enhet.

Tjänsten är placerad i Kommunstaben inom avdelningen planering och analys. Avdelningen ansvarar för kommunens övergripande styrning, ekonomi och strategiska inköpsarbete. Tillsammans arbetar vi för att uppnå hållbara kommunala verksamheter för dagens och morgondagens Luleåbor.

Som inköpsanalytiker arbetar du självständigt och leder arbetet på ett agilt, tillitsbaserat och effektivt sätt i nära dialog med verksamheterna. Du ansvarar för framtagning av information och data som behövs för internkontroll, måluppföljning och som underlag för strategiska inköpsbeslut. Du analyserar leverantörernas ekonomi, bokslut, resultat- och balansräkningar samt ser till att de följer överenskomna avtalsvillkor. Du säkerställer att beslut baseras på fakta och stöttar dina kollegor i det strategiska inköpsarbetet.

För utvalda inköpskategorier kommer du genomföra spendanalyser, marknadsanalyser och behovsanalyser för att stödja ett kategoristyrt arbetssätt. Det innebär att du kommer att vara en nyckelperson i den fortsatta utvecklingen av vår strategiska inköpsverksamhet.
För att lyckas i din roll ingår du i ett team av smarta, roliga och stöttande kollegor som är experter inom olika områden. Vi har en hög grad av tillsammansskapande och gemensam utveckling. Hos oss är det självklart att stötta varandra med våra olika kompetenser och erfarenheter för att leverera hög kvalitet, må bra och ha roligt på jobbet.

Detta är en direktrekrytering och du blir anställd av Luleå Kommun.

Din profil
Du har vana och trivs med att bearbeta och analysera stora datamängder. Du har god förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån komplex information. Vi ser att du är utvecklingsinriktad och initiativrik samt har ett gediget intresse för digitaliseringens möjligheter. Vi förutsätter att du har ett självständigt och strukturerat arbetssätt, men även god samarbetsförmåga och värdesätter att arbeta med andra för att nå gemensam framgång. Vidare är du även uthållig och pedagogisk samt kan kommunicera det svenska språket väl i både tal och skrift.

Du har en akademisk examen inom ekonomi, IT eller inköp & logistik eller annan för rollen relevant utbildning. Du har flera års arbetslivserfarenhet exempelvis från inköp, ekonomistyrning, statistik, Business Intelligence eller i en controllerroll. Att du har god systemvana samt mycket goda kunskaper i Excel och PowerPoint ser vi som en självklarhet.

Det är meriterande om du har erfarenhet från att ha jobbat med strategiskt inköp, inköpsanalyser, datavisualisering, databaser, grundläggande programmering och/eller förståelse för ekonomiska koddelar.

Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.

Facklig representant: Maria Stridsman, 0920 453698

Den här rekryteringsprocessen hanteras av StudentConsulting, vid eventuella frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Veronica Nylund via e-post: veronica.nylund@studentconsulting.com

Välkommen med din ansökan! Sista ansökningsdag 2021-02-27.

Om företaget
Mångfaldigt prisbelönta StudentConsulting är ett av Skandinaviens största och ledande rekryterings- och bemanningsföretag med fokus på studenter, akademiker och yrkesutbildade. Tack vare ett stort nätverk och lång erfarenhet har vi rekryterat över 11 000 personer det senaste året. Vi erbjuder intressanta och utmanande tjänster på både hel- och deltid inom områden som IT, teknik, ekonomi, administration, HR, marknadsföring, kundtjänst, försäljning, industri, produktion, logistik och transport. Hitta din framtid på www.studentconsulting.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Isabelle Karlsson
+46101224623
Emilia Johansson
+46101224597
Fredrik Åberg
+46101224864
Eleonor Åkerlund
+46101224638
Kristoffer Göthberg
+46101224670
Elin Wiberg Lif
+46101224569
Ida Holmer
+46101224433
Joel Rydström
+46101224243
Joanna Melander
+46101224629
Pontus Geijer
+46101224584

Sammanfattning

  • Arbetsplats: StudentConsulting
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 februari 2022
  • Ansök senast: 27 februari 2022

Besöksadress

Murarevägen 30
None

Postadress

Murarevägen 30
FALKENBERG, 31136

Liknande jobb


14 juni 2024

Strategisk inköpare

Strategisk inköpare

14 juni 2024

Purchaser - InfiMotion Technology

14 juni 2024

Kategoriansvarig läkemedelsinköp

Kategoriansvarig läkemedelsinköp

14 juni 2024