Inköpsansvarig till Sörling

Inköpsansvarig till Sörling

Arbetsbeskrivning

Sörling är den enda nordiska leverantören för kompletta bil och släpfordonskombinationer. Alla våra fabrikstillverkade påbyggnationer och släpfordon kan skräddarsys individuellt för att passa de mest varierande uppdrag.



Idag omsätter vi cirka 120 miljoner kronor i en organisation med 80 anställda. Efter en nedgång 2019 och 2020 så har vi nu satsat hårt, tagit fram nya produkter och en ny ledning vilket gett en både stark tillväxt och tilltro till en tydlig plan mot 2023. Huvudkontoret med ca 25 personer ligger i Knivsta, vilket initialt blir din placeringsort, men vi letar nya lokaler i Uppsalatrakten. I Knivsta finns vår mer specialinriktade produktion med fokus på montering med ca 11 medarbetare. Den polska produktionen är belägen Jelcz och sysselsätter ca 40 personer.



Vem vi söker!

Vi söker nu en Inköpsansvarig om får i uppdrag att ansvara för att driva Sörlings utveckling av både inköp & logistik framåt. Uppdraget är både spännande och utmanande, stora förändringar har gjorts dels i form av ny VD, nya produkter, samt att delar av produktionen relativt nyligen flyttats till ett dotterbolag i Polen.



Vi letar efter dig som med både kunnighet och entusiasm vill ge sig i kast med att vidareutveckla och effektivisera vårt inköp, vår leverantörskedja samt våra interna rutiner kopplade till det. Rollen som inköpsansvarig är bred, du kommer att arbeta både med det strategiska samt det operativa inköpet som en del i din dagliga syssla. Du kommer även att ha ett tätt samarbete dels med produktionschefen i Knivsta, och även med din inköpskollega i Polen, framför allt gällande logistiklösningar vilket även det kommer att ligga inom ditt ansvarsområde.



Arbetsbeskrivning.

Du kommer sannerligen att bli en nyckelperson med ansvar för att ansvara för:

All inköps- och sourcing för den svenska enhetenAtt upprätthålla och utveckla en inköpsstrategi med Sörling i JelczAtt på sikt förbättra inköpsarbetet i fordonsdivisionen inom InducoreMaterialförsörjningen, dvs. jobba hela vägen från att prognostisera behov framåt till att lägga beställningar med olika leveranstider för att hela tiden ha lagom mycket material hemma. Materialet som skall köpas hem varierar, det kan vara specialstål, främst till Jelcz, samt hydraulik och elektriska komponenter för montering av lastbilar och släpfordon. Här kommer du ha ett nära samarbete med produktionschefen samt att du även kommer att arbetsleda lagerpersonal (eventuellt personalansvar).Leverantörsutveckling och uppföljning, det är naturligtvis en viktig del av rollen. Vi har totalt ca 10 leverantörer var av fem är riktigt stora och viktiga leverantörer, här gäller det skapa goda relationer och upprätthålla goda leverantörsavtalAtt upprätta företagets inköpsbudget, det är blir väldigt viktigt då ca 70–80% av kostnadsmassan är materialkostnaderAtt skapa ett effektivt och säkert logistikflöde. Det är viktigt att alla transporter fungerar både effektivt och säkert, vi har ett känsligt gods som transporteras och vi vill så klart inte ha några transportskador. Här blir samarbetet med fabriken i Polen oerhört viktig. 

Du ingår i ledningsgruppen och rapporterar till VD.

För att lyckas i rollen som inköpsansvarig är det viktigt att du är en livsbejakande, självgående och initiativrik person som har lätt för att samarbeta. Du har en bakgrund inom inköp och logistik där du tidigare gärna drivit internationella affärer och sourcing aktiviteter där du lyckats skaffa dig en god förhandlingsvana.



En ytterligare framgångsfaktor i rollen är att du har en teknisk bakgrund och tidigare erfarenhet från en produktionsrelaterad organisation, du har en god förståelse för mekanik, stål och hydraulik. Har du dessutom jobbat i Monitor är det så klart en stor fördel.



Viktigt är även att du talar och skriver svenska och engelska obehindrat, då mycket av kommunikationen sker på engelska.

Välkommen till en spännande både roll och arbetsplats med bredd och kompetens där du får möjlighet att utvecklas såväl som person som i din yrkesroll.



Om företaget

Med mer än 170 års gemensam erfarenhet har Sörlings utvecklats från vagnssmedja till modern påbyggnadsindustri. Vi är idag en av Nordens ledande påbyggare av lastbilar och släpfordon. I vårt produktsortiment ingår dumprar, lastväxlare, tippflak, tippkärror och tippsemitrailers. Ett exempel är vår välkända dumperkor Goldstar, som är summan av många års erfarenhet och ständig innovation. Alla våra fabrikstillverkade flakpåbyggnader kan skräddarsys individuellt för att passa de mest varierande uppdrag. Sörling AB bildar tillsammans med systerbolagen PLS TRUCK BODIES AB och NORFRIG AB Lastfordonspåbyggargruppen NORDIC TRUCK BODIES AB, en del i Industrikoncernen Inducore (www.inducore.se).

Från och med 1 juli 2021 är också GEHAB en del i lastfordonsgruppen i Inducore.



I alla N&L’s rekryteringsprocesser blir du testad. Både på ett logiskt och personligt plan. Med hjälp av Alva Labs genomför vi en objektiv rekryteringsprocess. Testerna tar ungefär 20 minuter vardera.



Låter detta intressant för dig? Din ansökan registrerar du omgående på www.norenlindholm.se eller genom knappen nedan. Kort ansökningstid och urval och intervjuer sker löpande och omgående. Frågor om tjänsten besvaras gärna av Marie Lindholm hos Norén & Lindholm på 021-81 18 88.

Vi ser fram emot att ta del av din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Norén & Lindholm
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 augusti 2021
  • Ansök senast: 22 augusti 2021

Besöksadress

Kopparlundsvägen 3
None

Postadress

Kopparlundsvägen 3
Västerås, 72130

Liknande jobb


Inköpshandläggare

Inköpshandläggare

17 april 2024

Project Purchaser

Project Purchaser

27 november 2023