Integrationshandläggare

Integrationshandläggare

Arbetsbeskrivning

Omsorgsförvaltningen söker en integrationshandläggare på 75%.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde 2022-10-01 eller enligt överenskommelse.
Beskrivning
Mottagnings- och utredningsavdelningen ansvarar för kommunens mottagande av flyktingar. Integrations- och flyktingverksamheten består i huvudsak av mottagning av vuxna - enskilda eller familjer samt mottagning av ensamkommande barn. Inom mottagningen av vuxna arbetar en enhetschef och en integrationshandläggare



Arbetsuppgifter
Som integrationshandläggare arbetar du med mottagandet av vuxna och barnfamiljer. Din roll som integrationshandläggare består av en administrativ del och en praktisk del. Du kommer bland annat arbeta med att ordna bostäder, ge information, göra hembesök, arbeta med systematisk uppföljning, återsökning, planera och genomföra samhällsorientering samt hjälpa de nyanlända med olika vardagsfrågor. Du kommer att samverka med socialtjänsten, kommunala förvaltningar och bolag samt med statliga myndigheter. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete inom flyktingverksamhet.



Kvalifikationer
Du ska ha lämplig universitetsutbildning, gärna med inriktning mot samhälls-/beteendevetenskaplig- eller pedagogisk utbildning, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du ska ha goda kunskaper i svenska i tal och skrift, samt dokumentationsvana. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete med nyanlända/flyktingar eller integrationsfrågor samt har en förståelse för komplexiteten i mötet mellan olika kulturer. En del av arbetet handlar om att bevaka och söka utvecklingsmedel. Om du har erfarenhet från arbete i projekt och/eller projektledarutbildning ser vi det som meriterande.

Som person är du utvecklingsinriktad och har god förmåga till reflektion samt kan arbeta självständigt och har god vana att arbeta i olika IT-system. Du har även en god samarbetsförmåga. Dina formella meriter är viktiga, men arbetsgivaren kommer lägga stor vikt vid din personliga lämplighet och samarbetsförmåga. Det är den samlade bilden av utbildning, erfarenhet och personliga egenskaper som är avgörande.

Körkort är ett krav.

Villkor
Månadslön och övriga anställningsförmåner enligt gällande kollektivavtal. Du är välkommen med frågor till tf. enhetschef Anna Torstensson tel.nr 0525 - 18179.

Fackliga företrädare nås via kommunens kundcenter 0525-180 00. Vi vill ha din skriftliga ansökan med cv och betyg märkt med senast 2022-07-29.

Kontaktinformation
Anna Torstensson, tf. enhetschef Integrations- och flyktingverksamheten, 0525- 18179



Varaktighet,
Deltid 75%. Tillsvidare.

Välkommen till Tanums kommun - den vidsträckta kommunen vid havet! Tanums kommun är till ytan Bohusläns största kommun med små kända kustsamhällen som Grebbestad, Fjällbacka och Hamburgsund. Tanum ligger strategiskt ca 1,5 h bilväg från Göteborg och Oslo. Tanums kommun är kommunens största arbetsgivare med fler än 1300 medarbetare fördelat på flera hundra olika yrkesroller. Tillsammans ger vi god service och skapar bra dagar för Tanumsborna. Hos oss får du jobba med sånt som är viktigt på riktigt. Vi är livskvalitet.


Kommunens värdeord - förtroende, ansvar, respekt och omtanke - beskriver vårt förhållningssätt och syftar till att skapa kvalitet i varje möte. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. Som medarbetare erbjuds du friskvårdsbidrag, 
personalstödsprogram, kompetensutveckling och hälsofrämjande aktiviteter av olika slag.

Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med annons- och bemanningsföretag i rekryteringen.

Sammanfattning

Liknande jobb


Arbetsmarknadskonsulent - kommunala aktivitetsansvaret (KAA)

Arbetsmarknadskonsulent - kommunala aktivitetsansvaret (KAA)

7 maj 2024

Boendesamordnare

Boendesamordnare

2 april 2024

Vikarierande Arbetsmarknadskonsulent

20 mars 2024

21 mars 2024