Integrationshandläggare Arbetsliv o Stöd

Arbetsbeskrivning

Med hjärtat i historien och blicken mot framtiden är vi kommunen som växer mest i hela regionen. Här finns över 40 000 invånare, två fästningar, handelsstaden Kungälv och seglingsmetropolen Marstrand, allt detta en kvart från centrala Göteborg. Kungälvs kommun är en värderingsstyrd organisation med brukarfokus, helhetssyn och lärande som våra kärnvärden. ARBETSUPPGIFTER Integrationshandläggaren sitter numera tillsammans med Försörjningsstödsenheten. Vi sitter i gemensamma lokaler med övrig IFO, såsom gemensam mottagning, missbruksenheten, barn - och ungdomsenheten samt funktionshinderverksamheten. En annan viktig verksamhet inom kommunen är Arbetslivscentrum som utreder arbetsförmåga men också arbetar aktivt med att hitta vägar till egen försörjning. Uppdraget som integrationshandläggare kommer att omformas pga den nya etableringsreformen för nyanlända som träder i kraft från och med 2010-12-01. Uppdraget innebär härmed att man fortfarande handlägger introduktionsersättning för de personer som har fått uppehållstillstånd fram till 2010-11-30. Därefter kommer endast de som inte omfattas av etableringsuppdraget via Arbetsförmedlingen att handläggas inom kommunen. Vi har dock fortsatt ansvar vad gäller samhällsorientering, Sfi, rehabilitering och bosättning för alla nyanlända som får uppehållstillstånd och som väljer att bosätta sig i Kungälvs Kommun. Uppdraget kräver ett nära samarbete med Arbetsförmedlingen att upprätta gemensamma etableringsplaner och att göra uppföljning och utvärdering. I de fall prestationsförmåga helt eller delvis saknas har vi i kommunen skyldighet att upprätta en etableringsplan som avser rehabiliterande insatser i nära samarbete med andra aktörer och samarbetspartners inom kommunen. I uppdraget ingår också att utreda rätten till ekonomiskt bistånd enligt SoL i väntan på etableringsersättning och i vissa fall ha fortsatt handläggning av ekonomiskt bistånd då prestationsförmågan är helt eller delvis nedsatt. I uppdraget ingår även att tillsammans med enhetschef uppdatera rutiner och riktlinjer utifrån det nya uppdraget från regeringen för de nyanlända. Vi ser vårt uppdrag ur ett helhetsperspektiv där vi tillsammans med den enskilde skall arbeta för att brukaren skall få stöd för att hitta vägar till egen försörjning. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomexamen. Vi vill gärna att du har erfarenhet av att handlägga försörjningsstöd samt att arbeta med att utreda klienters möjligheter och hinder och planera för relevanta insatser. Då detta är ett uppdrag som endast en person har i kommunen så förutsätts du kunna arbeta självständigt och ha god samarbetsförmåga. Du skall kunna uttrycka dig väl i tal och skrift och ha god dokumentationsvana. Vi vill att du har ett lösningsorienterat, empatiskt förhållningssätt och är tydlig och strukturerad i ditt arbete. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Artiklar i detta ämnet

  1. Tufft att få svensk legitimation

Kontaktpersoner på detta företaget

Verksamhetschef Monica Fundin
0303-23 91 33
Enhetschef Ingegerd Ragnarsdotter
0303-23 91 43
SSR Carina Winkler
0303-23 91 09
Vision Ulf Liljeros
0303-23 93 92
Verksamhetschef Helene Berghog
0303-238000
Tf Personal- o Verksamhetsledare Ewa Malmer
0303-23 91 35
Verksamhetsledare Ann-Sofie Holvila Knöös
0303-23 93 80
Enhetschef Helena Broberg
0303-23 90 74
Enhetschef Lisbet Hertzman
0303-23 86 04
Habiliteringspedagog Eva Niemi
0303-23 95 39

Sammanfattning

Besöksadress

Stadshuset KUNGÄLV
None

Postadress

None
Kungälv, 44281

Liknande jobb


Språkstödjare till projekt

Språkstödjare till projekt

12 oktober 2022

Motivatör

7 december 2010

Boendehandledare - Utslussningcoach

12 april 2010

Skyddskonsulent/Samordnare

9 februari 2010