Integrationssamordnare

Arbetsbeskrivning

Unga, expansiva Lekeberg är en kommun med framtidspotential som präglas av en helhetssyn, hållbar utveckling och tillväxt. Mångfald, integration och jämställdhet är obligatoriska faktorer i alla beslut. Lekebergs kommun strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetar- och ledarskapet präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter.
Vi har landsbygdens fördelar med attraktivt boende i naturliga miljöer, ett rikt kultur- och fritidsliv, bra företagsklimat och vi satsar på skolan. Inom vård- och omsorg jobbar vi för trygghet, valfrihet och respekt.
I Lekebergs kommun ska du kunna leva ditt liv som du vill utifrån din bakgrund, nutid och framtid. Med goda kommunikationer är det aldrig långt till det större utbudet i storstaden.
Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar. Vill du vara med på resan?

Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se




ARBETSUPPGIFTER
Lekebergs kommun arbetar för närvarande med att utveckla sitt integrationsarbete.

Vi söker nu en vikarie för vår integrationssamordnare, på heltid.
Inom ditt uppdrag har du till uppgift att samordna arbetet på en kommunövergripande nivå. Det innebär ett internt samarbete med kommunens förvaltningar men också externa kontakter och samverkan med myndigheter, företag, föreningar, medborgare och andra aktörer.

I ditt uppdrag kommer du att initiera, samordna, stödja och följa upp integrationsarbetet inom den kommunala organisationen samt etablera och stötta interna och externa nätverk och samarbeten som gäller integration. En del av uppdraget blir också att förmedla kunskap och information som bidrar till att skapa förståelse kring kommunens flyktingmottagande och det samlade integrationsarbetet. Du kommer att arbeta aktivt med integrationsprocesserna i kommunen och verka för att nyanlända får en möjlighet att etableras i det civila samhället. I tjänsten igår också att arbeta operativt direkt mot de nyanlända där ett behov av stöd kan finnas. Vidare är du delaktig i arbetet kring samverkansmöten, dokumenterar, driver processer, följer upp beslut och ser till att de verkställs. Du kommer även att föreslå och bereda/utreda ärenden inom området. I uppdraget ingår också att omvärldsbevaka och följa utvecklingen inom sakområdet.



KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
- har högskoleutbildning eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
- har en god administrativ förmåga
- har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation
- har erfarenhet av att arbeta med samordning och samverkan
- har körkort med B-behörighet
God kunskap i engelska och ytterligare språkkunskaper är meriterande.
Kännedom om lagar och regler gällande flyktingmottagning och etablering av nyanlända och asylsökande är en fördel.

För den här rollen är en god samarbetsförmåga avgörande men du måste lika mycket kunna arbeta självständigt och på egna initiativ. Som person tror vi att du är ansvarsfull, strukturerad med en god organisationsförmåga och känner dig bekväm i att tala inför grupper. Vi tror även att du är utåtriktad och har lätt för att knyta kontakter och ett förtroendeingivande och relationsskapande förhållningssätt tror vi är en framgångsfaktor i rollen.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.



ÖVRIGT
Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.

Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Per Gustafsson
0585-489 21

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lekebergs kommun, Arbetsmarknadsenheten FJUGESTA
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse., upphör: Vikariatet beräknas pågå ca ett år.
  • Publicerat: 16 september 2016

Besöksadress

Bangatan 7 FJUGESTA
None

Postadress

Bangatan 7, 716 31, Fjugesta
FJUGESTA, 71631

Liknande jobb


Arbetsmarknadskonsulent - kommunala aktivitetsansvaret (KAA)

Arbetsmarknadskonsulent - kommunala aktivitetsansvaret (KAA)

7 maj 2024

Boendesamordnare

Boendesamordnare

2 april 2024

Vikarierande Arbetsmarknadskonsulent

20 mars 2024

21 mars 2024