IT-chef

Arbetsbeskrivning

ARBETSUPPGIFTER Som IT-chef i Ale kommun är du ansvarig för IT-avdelningen som tillhör kommunstyrelsens förvaltning och har 13 medarbetare. Du är direkt underställd kommundirektören och har personal-, arbetsmiljö- och budgetansvar för din verksamhet. Ditt uppdrag som IT-chef är att leda, samordna och utveckla IT-avdelningen såväl strategiskt som operativt utifrån kommunens strategier och mål samt verksamheternas behov. Den strategiska IT-utvecklingen är en viktig del av kommunens arbete med kvalitetsfrågor och medborgar/brukarfokus. Detta innebär att du på ett proaktivt sätt driver kommunens IT-avdelning framåt och tar ansvar för att IT-tjänsterna kontinuerligt utvecklas på ett effektivt sätt med fokus på god kvalitet, service och medborgarnytta. - IT-avdelningen ansvarar utifrån IT-strategin för drift och utveckling av kommunens IT-verksamhet. - Ale kommun äger ett fiberbaserat stadsnät som ansluter i princip alla byggnader där det finns ett behov av kommunala IT-tjänster. Genom ett samarbete med Gothnet används även delar av nätet för bredbandstjänster till kommuninvånarna. - IT-avdelningen ansvarar för drift och utveckling av kommunens IT-verksamhet där även den pedagogiska verksamheten ingår. - IT-avdelningen arbetar enligt ITIL inom flera områden och har bl a en finansieringsmodell som medför att avdelningen är intäktsfinansierad genom interna månadsavgifter för varje dator och användarkonto. - IT-avdelningen driver och utvecklar kommunens interna telefoninät. - Viktiga utvecklingsuppdrag är att skapa förutsättningar för framtida e-tjänster åt kommuninvånarna. Tillsammans med verksamheten är IT-avdelningen med och tar fram lämpliga e-tjänster för ökad service åt kommuninvånarna. Vid upphandling eller förändring av verksamhetssystem arbetar IT-avdelningen tillsammans med verksamheten med processutveckling för att säkerställa att IT-systemen stöder ett arbetssätt som är kostnadseffektivt och ger bäst service åt medborgare och företag i kommunen. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har akademisk examen, eller motsvarande, samt god erfarenhet av IT-frågor i en ledande ställning. Du har dessutom dokumenterad kunskap om och bred erfarenhet av såväl IT-drift som support och förvaltning. Vi ser också att det är en fördel om du har erfarenhet från offentlig sektor och har insikt om de krav som ställs i en politiskt styrd organisation. Erfarenhet och kompetens kring upphandling är meriterande. Som person är du resultatinriktad vilket innebär att du planerar, genomför och följer upp. Vidare har du goda ledaregenskaper och erfarenhet, förmåga och intresse av att leda och engagera dina medarbetare. Du har också god samarbetsförmåga, helhetssyn och är tydlig i ditt ledarskap. Du är serviceinriktad och har vana vid att arbeta med processutveckling. Du är dessutom omvärldsorienterad och tekniskt intresserad samt har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Ledarskapets värdegrund är basen för allt ledarskap i Ale kommun. Mångfald i organisationen ser vi som en framgångsfaktor.

Sammanfattning

Liknande jobb


Säljare utan erfarenhet sökes till Sävsjö

29 april 2009

Boendepedagog

29 april 2009

Vi behöver Dig!

29 april 2009

29 april 2009